Srpski tehnički list — dodatak

Год. ХХ.

„СРПСКИ ТЕХНИЧКИ Лис“

Стр. .39

говора арматури ексцентрично оптерећених потпора. Потребно је употребити и довољан број попречних узенгија. Овде се може корисно да употреби и спирално умотани бетон, који може да издржи притисак од 60 — 80 кгрсм“, дакле већи притисак но што је иначе дозвољен.

Ради примера напоменућемо жељезнички мост преко Роне код Срр:5-а у кантону УУаШш5. Код овог моста коловозна конструкција не прима на себе хоризонталан потисак већ су лучни носачи чврсто узидани у обалне стубове. Распон је лука 59 мет., највећи до сада жељезнички мост, израђен од армираног бетона. Одстојање лукова од осе је 4,80 мет. Њихове димензије пресека константно расту од темена ка ослонцу тако, да им ширина износи 80 до 120 см. а висина пресека је 1,5 до 2.6 мет. Укупна ширина моста са пешачким стазама износи 8,6 мет. Луци су укрућени као у сл. 36 са попречним носачима, а сем тога у средњем делу моста и са једном засведеном плочом, која пролази преко поменутих попречних носача. Цела је арматура чврсто укотвљена у обални стуб. Ребра су такође прорачуњена као еластички узидани лук.—

У. Сводови са крутом арма-

туром.

1) Проф. Мелана—систеу. Овај систем увео је проф. Мелан 1892 г. У почетку је био примењен само у Аустрији, а доцније у Америци доспео је до свога врхунца. Тамо се нису могле да одомаће конструкције од Моније-а, Енебика и т. д. јер су ове конструкције морали да граде нарочити специјални раденици. Меланова се конструкција састоји из редова паралелних гвоздених крутих лукова састављени од ваљаног гвожђа или решеткастог лука или жељезничких шина, обложених бетоном Од овог су система користи различне. По највише. се уштеђује на дрвету, јер се оплата може да обеси о носеће лукове, због чега им се дају такве димензије, да буду у стању да носе терет свода. Рад на монтажи је простији него ли код Монијевих грађевина, код којих се предвиђени положај округлих шипака може одржати само пажљивим надзором радника. Код овог система при набијању бетона нема бојазни да ће се арматура пореметити Избор распона не подлежи никаквом ограничењу за ма који могући случај оптерећења. Просечно су распони већи него ли код Монијевих мостова а исто је тако и количина гвожђа већа у односу на бетонски пресек. Зглобови у темену и ослонцима готово су правило и могу се квнструктивно лако извршити за гвоздене лукове узимају се челични а за свод бетонски, квадер — зглобови, који се у цилиндричним површинама са разним полупречни-

цима кривина додирују. Пошто се један део тежи_ не свода преноси и на гвоздене лукове, то ће услед делимичног мањег оптерећења бетон бити изложен мањем напрезању и усљед тога моћи ће се повољно

да искористи јачина гвожђа до дозвољене границе

што значи, да се једновремено могу узети напрезања бе = 1000 и сђ < 40 кгрем.а

У обичним случајевима проценат арматуре наспрам бетона у теменом пресеку износи;

Ако гвоздени лук треба да носи већи део сводове тежине, онда треба арматуру саградити јачу. Јачину свода у темену треба одредити пробним рачуном а по Мелановом обрасцу:

Ми 1). р| 00

Овде значи:

до оптерећење у темену (то је прелазни и сопствени терет по одбитку оног дела сводове тежине, који се непосредно преноси на гвоздени "лук услед вешања скеле.

р =" прелазни терет у Џт“,

Е стрелу свода у мет

бо полупречник кривине потпорне линије у те-

мену при тоталном оптерећењу у мет.

п проценат арматуре (1 до 29)

с напрезање бетона = 300 до 500 #/т2 ')

У опште су димензије Меланових сводова чешће много веће него ли код Монијевих сводова. Меланови се сводови могу израђивати као узидани а и са зглобовима.

Висине стрела су чешће врло мале. Израђен је један Меланов мост са је стреле. У обичним слу ајевима граде се сводови са чеоним зидовима а има их извршених готово у већем броју и са ћелијама (камерама) (срав. сл. 191. и 194.)

За мање распоне и дебљине сводова довољно је, кад се употребе ваљани носачи са пуним дуваром облика ЈЕ | [О гвожђа и жељезничке шине. Међусобна веза у попречном правцу по правилу није потребна Лко профилисана гвожђа леже сразмерно далеко једно од другог“ онда се могу по Монијеву систему да употребе подеона гвожђа.

За веће распоне узимају се нитовани решеткасти носачи. Једна оваква арматура по своме основном облику, може се сравнити са двојном Монијевом арматуром. Појасеви гвозденог лука леже у близини своднина. Они су по правилу склопљени из равнокраких угаоних гвожђа, која су са пљосна-

1) У колико гвоздени луци један другом ближе леже у толико се може узети веће дозвољено напрезање с.