Srpski tehnički list
СТРАНА. 50.
„друмске комисије“, која је пролетос све друмове ревидпрала. 1. Државни друм.
1. Од Брегова до Романовог моста врло је узак и плави га, како Тимок тако Чубарско мокрањска река.
Измерити трасу правцем Романов мост—Впсока.
2. Од Кусјака до Брзе Паланке плави га Дунав, а на два места и обала се млого обронила, треба га преместити на више косом.
8. Серпентине: над Брзом Паланком, код Поречке Реке, над Д. Милановцем, код Рајкове Реке п над М, Пеком поправити односно пада п полупречника савијутка.
На свима овим местима без вештачког рада — подзиђивања п разбијања стена — не би се могла памера, постићи,
4. Од М. Џека до кузнице „Бакарна“ пллви~ га река Мали Пек. треба поново у коси страном трасирати,
П. Окружни друмови.
а) Неготин— Зајечар.
1. Због великог пада изменути трасу на „Бадњеву“.
2. Због бујних потока и клизавог земљишта изменути трасу код Мале Јасикове и
8. Више Јелашничке Реке због великог пада и рђавих серпентина. :
6) Д. Милановац — Зајечар.
Од Црнаје преко Танде до Луке и даље до границе поново трасирати, јер је сасвим друм напуштен, На целој тој линији биће такође вештачких радова (подзиђивање, и разбијање стена).
ПТ. Срески друмови, а) Брза— Кладово — Текија.
1. У Брзој Паланци плави га Дунав.
2. Код села Ведеснице где са платоа силази у у дунавску равницу јер га вода плави, а кад пређе „подвршку реку“, опет је сувише велики пад,
8. Код Великог Јакомира велики пад.
4. Између града Фетислама н вароши плави га Дунав.
5. У СОнппу плави га Дунав а тако и од Сипа до Текије на више места.
У погледу Фреквенције сада је трговачки саобраћај најживљији на линији Зајечар—Неготин—Радујевац и Неготин — Брва—Кладово— Текија с тога би требало да се тим друмовима највећа пажња обрати односно грађења нових објеката и одржавање друма у добром стању.
Осем тога има се напоменути ва линију Кладово—Текија још и то, што у зимње доба кад престану лађе, ту се веза са железницом Оршава—Беч најбоље одржавати може, а нарочито из узрока, што је ту вазда осигуран прелаз преко Дунава, па ма какав лед бпо, док код Кдодова тада је апсолутно немогуће прећи у Турну.
На осталим линијама друма за сад је Фреквенција у опште врло слаба а зими готово никаква, једно због ведиких снежних сметова, а друго због личне несигурности преко планина.
Млоги околни мештани доказују да је главни узрок због чега је поречки друм напуштен, што је бидо учестало нападање и пљачкање трговаца и путника,
ПЕХПИЧКИ РАДОВИ У ОКРУГУ КРАЈИНСКОМ
БРОЈ 2.
једно усљед тога, а друго што је динијом Неготин— Брза — АД. Малановац за М. Пек млого заобилавно, усвојено је по предлогу комисије да се отвори нов друм од Нетотипа преко Штубика, Плавне — Клокочевца — Мчлошеве Куде па ув реку Шашку за М, Шек п даље долипом В. Пека за Нересницу.
Тада бп друм ишао насељенијим крајевпма, линија, би била краћа и материјал за одржавање ближе.
Но и на овој линији имаће да се савладају пелике препреке, те да захтевима једног трговачког друма одговори, а те су препреке велики мост код „Милошеве Куле“ преко Поречке Реке (40 та) распона и после разбијање стена. уз Шашку.
Посмотрив даље мрежу постојећих друмова, увидеће се, да срез крајински кров своју средину нема, друма, изузев општински пут Неготин—Брусник, који нема све услове какове би као срески друм требао да има.
Да би п овај крај у свако доба имао сигуран друм, требало би трасарати нов срески друм Неготин—Речка Велика Јасикова и везати са окружним друмом више села Копривнице.
Према напред изложеном општим погледима о друмовима окр. крајинског, имало би се још при закључку навести: . шта је у прошлој години извршено и Џ. шта се има у идућој извршити.
Као што је познато ове године врло је мало са кудуком на друмовима рађено, а узрок томе лежи:
Прво због непрестаног купљења пореза, после војена веџбања, а и ово годишњи избор народних посланика; но што би се поред ових препрека и могло ураДити, то је опет млого посмело и дуготрајно рђаво кишовито време.
Т. Грађевине и оправке извршене на јавним друмовима 1690 год.
А) Државни друм. _Брегово— Неготин — Брза— М. Пек.
1. Извршено је местимично насипање шљунком.
2. Очишћени су канадн за одвод воде.
8. Направљен нов патос на ведиким мостовима и то преко Брзопаланачке Реке, 2) преко Сувоје, Летлнке, Руженке, Јордаћи, Некшоја и Кусјачког Потока, при којој оправци утрошено ји из мостовог приреза п то:
за мајсторе + + · + · • 871'05 дин. за гвожђарнју и остали материјал 14018,
.0 4. 6.
4. Велики мост преко Олатинске Реке сасвим је дотрајао, те је још прошле зиме демолиран и одма састављен план за грађење новог моста, али из разних узрока, а парочито што нема довољно новаца, морало се грађење овог моста одложити за на продеће, но како се зимус због леда и велике воде не би могло пролазити, то је саграђен нов „провизоран мост“, и утрошено је за мајсторске наднице • · · • · · • · · 400 дин. за гвожђарију и остали материјал · · · · + 100,
5. Кудуком прављени су сви омањи мостови и пропусти п тако за ову оправку п насипање друма утрошено је:
а) кодских надница. · · · · 2500 6) квњеких 5 а в) пешачких , ·• • · · 2000