Srpski tehnički list
ОТРАНА 142.
СТАТИЧКО ПРОРАЧУНАВАЊЕ ЉУБИЧЕВСКОГ МОСТА
БРОЈ 5.
СТАТИЧКО ПРОРАЧУНАВАЊЕ ЉУБИЧЕВСКОГ МОСТА
од
Ј. СТЕФАНОВИЋА,
ИНЉЖЕЊЕРА.
Распон моста одређен је према датом чистом отвору од 60 т за највећу воду, а са обзиром на нагиб 1:20 под којим се имају извршити површине стубова и према до сада извршеним примерима ; најзад и с обзиром на то, да буду ослонци што могуће више у средини камена под њима; на: 60+9%%х 0,80 око 61,60 пп. При детаљном бирању броја поља за главни носач, усвојено је да тај број буде 12 а ширина поља 5,185 те према томе је узет распон !2%Х5135= == 64262 1.
Колосек на мосту износи 5,00 т, а оба банкета по 0,60 те излази да је чиста ширина моста 6,90 т. Конструктивна ширина моста, од средине до средине главног носача узета је 6,52 т.
Облик главних носача према пропису грађевинског савета требао је да буде параболан са правим дољним појасем и затупљеним крајевима. (Нађрагађе гасег).
По препоруци Фабрике «Нагкогћ» у Пшев-
ђиге-у узео сам за висину у средини око ' 61,62
"
распона. Дакле ·- << 8,9 мет. Да би крајне
диагонале добиле што повољнији положај а да би се колико могуће задржао карактер параболног носача и да би се ипак могли крстови против ветра што ближе до краја довести, узео сам да буде висина крајних вертикала 9,51. Тиме је одређен облик горњег појаса. Ако је број поља т, висина параболног лука у средини [= 5, онда је једначина параболе у односу на координатни систем што пролази кроз нулти
горњи чвор посача: у== 4: (тж—2"). Те отуд т имамо : па дозе 4 - Фе та Бо = 6 те— 8 =0 11 20 97 39 35 56 Ма " Г(тх—а5ј== 0. 1,65 3,00 #05 4,8. 5,95 5,41
>
т
дуж, вертикала: 9,5 5,15 6,50 7,55 8,30 8,75 8,9.
Дужина парчади горњег појаса између вертикала налави се као хипотенуза правоуглог троугла са катетама: равлика у дужини вертикала и дужина поља А==5,185.
Дакле (0 = ИЕ фћ-=-ћ, | отуда: 0,=5,393 0,=5,309 0,=5,241 ) =>2,189 „==5,155 )==5 #97“ мет.
Дужине диагонала су 4 = ИМ ћ,
4,=6,914 4,=7,979 4,=8,983 4,=9,195 4,=9,760. 4,=10,144 4,=10,975 4,=10,144 па.
дакле
Дужина управних које у сваком пољу иду од доњег чвора ка горњем појасу управно на, овај, дакле полуге сила у горњем појасу у односу на наспрамни чвор доњег појаса као. прекрст, добија се из сразмере страна у подобним троуглима АВС и ОВО.
ш • ћ
— т.
а
т
а,—4,903 а,=6,287 а,=7,397 а, ==8 213 а == 7116 а,=8,897 ла
отуда:
овим је тачно обележен и утврђен облик главних носача,
Доњи строј моста (патос).
Између попречних носача, који су у размаку .0,135 један од другог уметуто је по пет уздужних потпатосних носача у размаку 1,25 један од другог, почев од средине коловоза.
Преко ових стоје греде у размаку : !,0%7т1=
5,195
На прагове положене су греде — па-
тоснице моста — а преко њих патос за мењање 8 ст дебљине. |
Банкети су положени на уздужне дрвепе гредице, које леже на подметачима, а ови су непосредно на попреч,. носач утврђене те имају према томе распон 5,135 пт.
Према горњем и према слици 2. (на листу 47.) патоснице имају око 85 ст распона.
Као највећи терет узимам кола са 3,5 тоне на осовину. Зато је на најопаснијем месту моменат
! Е од овог терета: Ме 7 . 85437 #00сткКот.