Srpski tehnički list

СТРАНА 96

Као црква овог најпростијег облика: дужне куће али са трулом и кубетом, која, је поред обичног молитвеника жанског и најјевтинија, 4 Као веома мала зграда. и подесна за наше нејаке општине, могла би се препоручити и за друга места у Србији, гди су прилике подобне и гди је народ толико заинтересован за, облике

НИВЕЛИСАЊЕ МАСА

БРОЈ 5

црквене, који засецају и у рода, као што је то од Много полагао на оваке биле, а које су и сада, огледало његовог образовања и ступањ умног му развића и напредовања у оно доба у коме су оне грађене.

историју свога напре било, када је народ грађевине , које су му

НИВЕЛИСАЊЕ МАСА (МАЗЗЕМ - ТУ БЉЉЕМЕЈТ),

По предавању А. тостто-а професора – политетнике у Берлину.

НАПИСАО

М. Ј. БОЖИЋ

ИНЖЕЊЕР.

(6А СЛИКАМА НА листу: 80, 81).

(0ВРШЕТАК) У. Врсте и цене транспорта М Транспорт са жељезницом и коњском ' з у снагом ; Из свега овога, видимо, да тачно позна- М1 « « жељезницом и парном вање јединичних цена, коштања свију врста тран- енагом.

спорта, игра велику улогу при нивелисању маса, јер се оне као што смо видели, примењују при повлачењу подеоних линија, па с тога ћемо се овде, укратко упознати са појединим врстама транспорта, као и са ценама истих, служећи се при томе практичким обрасцима, који су многобројним искуством постављени.

Јединична цена коштања транспорта земљишта, изузев приуготовљање и товарење материјала за транспорт, зависи у главноме од даљине, на коју се земљиште има да пренесе, а осим тога још и од одржавања срестава са којима се транспорт врши, |у што спада одржавање судова као и пута по кома се транспорт врши) рачунајући у то и амортизацију употребљених срестава за извршење транспорта , као и вођење надзора над целокупним радовима, према чему се јединечна цена коштања, транспорта земљишта К, на. извесну даљину Х,а по Ххоризанталноме путу може преставити овим изравом: К=<а + 8Х; где суфи 8 сачиниоци Који од врсте трзнепорта, зависе.

Ми у главноме познајемо следеће врсте

транспорта : | Транспорт са ручним колицима; П (о - (о двоколицима ; шШ 6 « Авоколицама за стоку; ТУ « « жељевницом и људском

снагом :

Да би дакле изнашли јединичне цене коштања транспорта извесне масе М, која се према нивелисању маса на средње остојање Х има да пренесе, то према наведеноме имамо да изврШшимо рачунску операцију: Ћ = а + Вх, за мењајући Х својом вредношћу у метрима, прочитаном у профилу маса, где је оно као што то напред видесмо, за сваку поједину масу графиоки израчунато, а осим овога и сачиниоце аи В, морамо заменити вредностима, које одговарају усвојеној врсти транспорта, и који су искуством унапред за сваку поједину врсту транспорта, и одређени.

Осим овога обрасца за израчунавање јединичних цена транспорта има и других, тако на пр. УутКјег одређује цене коштања транспорта, множећи средње остојање транспорта, (које добија из плана нивелисања маса) са сачиниоцем, који се мења са врстом транспорта. Е!сКетеуег одређује цене по обрасцу | = "8 + т И х; где бут ит сачиниоци, који су за сваку другу врсту транспорта променљиви, а где је Х средње остојање транспорта.

Соепце увлаче у обрасце за јединичне цене транспорта и саме величине маса, и одређује

Т

цене по обрасцу: Е =а + 5 + и ' где су ађе

сачиниоци, који су према в променљиви.

рстама и транспорта