Srpski tehnički list

Број 1 СПОтиМ ПРЕНОСНИЦА

ова ствар имати и за нас интереса ми је у преводу пуштамо у „Технички Лист“.

Да би извештај Вјсапх-ов имао што више јасноће подељен је на четири главе:

1-0 опис апарата и потребан маневар, нормална колосека натоваре на преноснице;

2-0 Функционисање птреносница на колосецима од 1'00. метра.

3-е Функционисање преносница на'колосецима од 0:75 метра;

4-0 закључци.

да се кола

'"

ГЛАВА 1.

Опис апарата и потребан маневар да се кола нормална колосека натоваре на преноснице.

Употреба овога апарата састоји се: да се на једна кола — Форма вагонета — која могу ићи по узаном колосеку утврди једна осовина вагона нормална колосека. Према томе за сваки вагон потребне су две овакове преноснице.

Слика 2. даје нам перспективан изглед преноснице. — На крају полуге К налази се зарез А у који долази венац точка вагона за преношење. Точак се утврђује за зарез закачкама Т. Виљушке К у које се ставља 0ос0вина вагона нормална колосека, покретне су око хоризонталне осе управне на полугу К те се могу подићи п одржати на месту осовину вагона. За товарење вагона на преносницу постоји нарочита диспозиција колосека престављена на сл. 1. и коју ћемо звали јама за товарење (Тоззе де сћагсетеп).

Фабрика, која гради преноснице у своме проспекту оппсала је у детаљу начин како се врши товарење вагона нормална колосека на преноснице по он гласи:

„Преносница се састоји из постоља од, кована твожђа п ослања се на четири стране, на лежишта осовина КЕ. На средини постоља је клин О око кога се може лако окретати полуга К (ел. 8.) п то тако да преносница може лако ући у кривине када су осовине вагона за пренос, солидно за полугу утврђене.

„Довођење п утврђивање осовине вагона за пренос на преноснице бива на следећи начин: на извесном месту станице а на крају МА нормална колосека (сл. 1.) постављене су шипе узана колосека међу шине нормална колосека и то најмање на дужину вагона за пренос. Шине узана колосека, који је хорпзонталан, намештене су тако: да је њихова горња ивица нижа за 0:89 м. од горње ивице шина нормалног колосека. А да би товарење лакше било, у средипи остојања МАХ нормална колосека начињена је коса раван ОР дужине 0:20 мет, а висине 0.02 м.

„На нормалном колосеку, а на делу М који је виши налази се вагон за преношење, а испод њега на узаном колосеку преноснице са обореним виљушкама Ку положај К, (ел. 9... За тим се подигну виљушке тако да обтрле осовине вагона, али се не утврде, а тиме је учињено да се при даљем кретању вагона ка нижем делу нормална колосека, креће п преносница. За све време кретања вагона — са преносницом — на делу МР точкови његови иду по нормалном колосеку од прилике све до места О. Дошав до О точкови вагона за преношење ослањају се на зарез полуге К преноснице и у том се положају вагон заустави. У том тренутку, простор који је постојао између осовина вагона по виљушака К пспуњава се гвожђем 5 на форму узенгије, тако да је свако даље кретање осовине ватона онемогућено. Сем тога око и озго наплатка точкова вагона постављају се закачке Т по затежу се завртњем Џ, и тиме је точак вагона утвр-

СТРАНА 15

ђен за полугу К преноснице. — Обртним маневром вагон се скида са преноснице.

„Тако утврђен вагон одтура се заједно са преносницом на узани колосек пи везује са осталим вагонима било помоћу полуге УУ (Бесе мејде) или помоћу еластичног акуплемана. Када се је стигло на одређено место, осовине вагона ослободе се виљушака преноснице и вагон

"се може поставити на нормалан колосек.“

Везивање кола бива као што је у проспекту Ффабрике речено помоћу једне полуге зване: цолуга акуплемана. (рахте, Фоссопрјетенћ). Овај је начин врЛб подесан и врши се овако. Вагони узана колосека имају само један ододјач (бапроп) п то на средини, у који улази помепута полуга. Веза се постиже једним клином који пролази одбијач и полугу. У случају да се при композицији воза морају два вагона са преносницама везати један до другога онда се употребљује еластичан акуплеман; но ако се може удесити да између њих дође по један вагон узана колосека онда је први начин подеснији јер се у пракси показало, да је довољна еластичност одбијача. Но баш ако се подела кола не може лако да удеси, а оћемо да се послужимо преносницама, онда се мора прибећи нарочитој припреми ради везивања вагона; но и то није никаква тешкоћа.

РИГА а ЈА

| Функционисање преносница на колосецима од 1'00 м. — Понашање

преносница у возу. — Закључци за ове колосене,

Пруга коју је Елеаих посетио у Виртембершкој ширине је 1:00 м. и иде од Хасојд-а ка АЉепзјеје-у. 'Тотална је дужина 15 км. а саграђена је у суженој долини кроз коју протиче доста јак поток. Пруга је дуж пута и готово паралелна току воде, тако да имаде кривина од 50 мет. пптречника п падова од 30". Пруга је ова тако аксидентирана, да се закључци изведени за њу могу применити и за све остале пруге ширине 1:00 метра.

Пре поласка за Алтенштајг, присуствовао је Еасапх

| на станици Наголдекој намештању, на преноснице два

вагона оптерећених са 10 +. — Ова су два вагона са преносницама уметута за тим обичним маневрисањем у 108, који је сем тога имао још и четири вагона за путнике. Вагони који су се имали товарити на преноснице беху на колосеку који води јами за товарење, а на којој се налажаху потребне преноснице (4 комада). Простим гурањем људском снагом сваки од ових вагона доведен је до јаме а за тим натоварен на преноснице, као што је то горе речено.

Шри овом товарењу вагона на преноснице радило је пет људи и 5 минута било је довољно, па да се тај посао изврши. Но, овде није увимато у рачун и време потребно да се вагони до јаме догурају и да се са преносницама после одвуку на узани колосек. Оволика радна снага употребљена је с тога, што су вагони за преношење били доста далеко од места за товарење. Са два човека и кретањем вагона полугама — овај би рад нешто дуже трајао.

У Алтенштајгу, један одтих вагона био је спуштен на нормални колосек, а преноснице употребљене да се

| на њих намести један други вагон натоварен даскама

До велике висине. Овај су вагон уметули у воз обичним маневрисањем пзмеђу два вагона узана колосека. Као и у Наголду товарење вагона. на преноснице ишло је врло правилно и довршено је за готово исто време.

При повратку, на станици Борнек — (Вотпеск) између Наголда и Алтенштајга уметут је опет један вагон са преносницама; и овај вагон беше натоварен даскама.

5 трави =