Srpski tehnički list
СТРАНА 32
ПРАВИЛА БРОЈ 2
При деменсионисању. делова изложених и извијању (случајеви под 3 и 4) треба узети у рачун слабљење пресека бушотинама за наковнице, ако исто прелави 12, целокупног пресека.
Ако је ексцентрично дејство сила, тад се оно мора у пуној мери узети у рачун.
5) За прорачунавање наковница од вареног гвожђа на смицање у једном правцу узеће се за дозвољено напрезање т = 600 кгр. на см>а у више праваца т, = 500 кгр. на см“, Пројекција бушотине за наковнице сме бити код вареног гвожђа највише напрегнута. са об = 1400 на 1 см".
За наковнице од топљеног гвожђа узеће се ове вредности: т = 700, в = 000ги 0 = 1600 кгр. на ом:.
6) За ливено гвожђе узеће се као дозвољена напрезања:
ај при статичком (мирном) оптерећењу : за за истезање: д, = 950, за притисак 0, = 500; за смицање т = 200 кгр. на см“.
6) при динамичком оптерећењу :
д. = 900; д, = 400 и т = 150 кгр. на | см“.
1) За топљени челик узеће се као дозвољена напрезања, и то:
а) при статичком оптерећењу: д, == 1200 = д,, т = 950 кгр. на см.
6) при динамичком оптерећењу :
д, == 1000 = д,, = т = 800 кгр. на см“.
8) За растову грађу узеће се као дозвољено напрезање :
д, = д, = 80 и гт = 90 кгр. на см.
9) За остада градива (као камен, цигљу и Т. Д. и за земљиште узеће се за дозвољена напрезања вредности према већ стеченим искуотвима, но ова напрезања поднеће се у сваком поједином случају министарства грађевина на одобрење,
Чл. 7. 0 конструисању гвовдених мостова,
При одређивању облика и веза за поједине конструкцијске делове треба се држати принципа, да се исти што је могуће више слажу о учињеним претпоставкама при прорачунавању. По томе везу појединих чланова у чворовима треба тако образовати, да се и тешке осовине чланова као и тешке линије спојних завртња или наковница у једној тачци (чвору) састају. Где се овај захтев не може потпуно задовољити, ту се морају дотични пресеци у толико повећати, да Фактичка напрезања не прелазе дозвољену границу. Тако исто нужно је, да је пре-
нашање сила на утврђењу крајева појединих конструкцијских делова што је могуће равномерније, како се не би изазивала локална напрезања. Даље треба обратити нарочиту пажњу на то, да је при свима битним везама и спојевима, само смицање наковница или завртња могуће и да главе наковница и навртњи служе само тој цељи, да саставне делове гвожђа, чврсто један уз други припију.
Везе на наставцима појединих конструкцијоких делова састављених из више простих гвожђа треба тако удесити, да поједини делови при пренашању сила не буду напрегнути преко дозвољене границе.
Треба избегавати такве облике за поједине конструкцијске делове, где би се вода могла окупљати и задржавати.
Све везе треба тако распоредити, да се закивање наковница лако извршити може.
Укупна дебљина делова, који се закивају наковницама не сме бити већа. од 9:5 (највише 3) пречника наковнице.
Гвоздена Конструкција тако ће се пројектовати, да се рад око монтирања сведе на минимум. Чл. 8. Извршење и надзор,
Гвоздени мостови извршиваће се тачно према нарочитим прописима о томе, изложеним у »нормалним условима за набавку гвоздених конструкција за мостове и т. Ди
Инжењерско оделење министарства. грађевина стараће се најозбиљније, да се гвоздени мостови извршују тачно по прописима.
Инжењерском оделењу дужност је, да се увери и о чврстини и о каквоћи гвожђа и да ли одговара специјалним одредбама техничких услова, који ће св прописати за сваки мост засебно а према „нормалним условима,“
Чл. 9. Испитивање,
Пре но што све новосаграђени гвоздени мост преда јавном саобраћају, подврћиће се комисијоком прегледу и испитивању.
Власт, која је грађење моста извршила, обратиће се писмено министарству грађевина ради извршења прегледа и испитивања и приложиће: 1.) Одобрење министра грађевина о подизвању гвозденог моста;
#. Шематичку скицу оптерећења, којим ће се извршити испитивање гвоздене конструкције;
8. Прорачунавање највеће еластичке деформације за ово оптерећење,