Srpski tehnički list

— 187 —

скинути ову дужност а прописати, да се пут може | ница, које су нам и створиле мрежу путова овако

категорисати само по мишљењу савета, који би био састављен као што смо напред казали. Најенергичније пак треба сузбијати утицај партијских чиње- |

рђаву као што је. : Што се пре ово учини, у толико боље. С-а.

.

Технични радови у онр. ваљевском у 1906, години.

||. Мостови и пропусти.

Од већих мостова ове су године уступљени у рад камени мостови на „Шарану“ од 19 мет. распона и „Ставама“, од 13 мет. распона окр. путу ВаљевоБ. Башта, преко реке Јабланице. Они се граде из сталнога приреза 7'%/б) који се сваке године купи за мо-

стове преко небродимих река. Из овога су приреза по- |_

дигнути до сада мостови Ћеманов на Тамнави, Белобродски на Колубари, Дивачки на Колубари и Рибнички у Мионици на Рибници. Поштс се још два моста преко Јабланице подигну, на реду је онда мост преко Колубаре у Ваљеву и код Словџа.

(Ове су године на Шарану озидани стубови до рамена, па је рад прекинут и идуће године довршиће се оба. На „Шарану“ је уступљен посао за 24.386,78 дин. а на „Ставама“ за 16.000,0. За оба је план са-

ставио окр. инжењер г. Л. Зисић а предузимач је Коста Алексић овд.

2. Мост на „Нурчи“, на државном путу Обреновац— Шабац. Ово је други мост у овоме округу од ојачаног бетона, распон је 4, метра, а висине 1,25 мет. Пројекат је радио окр. инжењер гг. Л. Зисић, а предузимач је Павле Лончарић Брушија. Посао се врло добро одржао и никаквих измена услед саобраћаја није било. И ограда је рађена од бетона. Целокупна је сума изнела 6279,00 дин., од које пада на терет државне касе 3526,86 дин. а округа 2752,14 динара,

3. Три мања пропуста на путу Уб— Лазаревац. од 0,60 м. расп; по усвојеним типовима. План преправио инж, окр. г. Ч. Гагић. Целокупна је сума за сва три 1620,, динара. Предуз. Ант. Крстић из Мигнице. 3

4, Три мања пропуста на путу Мионица Лазаревац од 0,60 м. расп. По усвојеним типовима. Преправио планове инжењер окр. г. Ч. Гагић. Сва су три уступљени у рад предузимачу Ристи Алексићу из Ваљева. За 2122,0 дин. -

5. Пропуст на „Смоменовцу“ на свод, распона 3,0 метра на окр. путу Пецка—Осечина— Шабац. План радио инж, г. Ч. Гагић а уступљено у рад предузимачу

Кости Алексићу за 2788,0 дин. Посао је готов и одређена колаудујућа комисија.

6; Пропуст на „Ржевици“, окр. путу Пецка Осечина — Шабац, распона 3,50 мет. камени. План радио инж. г. Ч. Гагић, а уступљен у рад предузимачу

_ Кости Алексићу за 3787,, дин. Посао је довршен и одређена комисија.

7; Два пропуста у Ппроману пи Лонманику, по усвојеним типовима за камене пропусте од 0,60 мет.

уступљени предузимачу Ник. Матићу за 1395,, динара. |

8; Три пропуста камена од 0,60 м. распона на. окр. путу Уб — Шабац по усвојеним типовима уступљени у рад предузимачу Ник. Матићу за 1990, дин.

и 9; Поред ових нових послова, рађено је још неколико мањих пропуста од камена у суво, као и оправке пропуста и мостова; на отоци Тамнаве код Уба; на р. Колубари у Ваљеву, у варош. Убу, и још неколико пропуста на путу уз р. Обницу и р. Буковицу.

| Путови.

Са израдом путова у овоме округу не можемо се похвалити. И ако је највише утрошено радне снаге и од стране инжењера и народа, успеха није имало никаквог. Пре једног дана већ и снег поче падати, а полицијске власти још питају, хоће ли изводити народ на кулук. Имало је случајева да због једне деонице која није довршена и за коју не би требало ни 20, дин. платити да се доврши, излази цела општина, т.ј. они редовни кулучари, на којима се свакад ломе кола, кад треба кулучити и који епадају у оних 15 — 209, који излазе на кулук. Али, ипак се не може доказати нашем народу, да је то штета за њега и његову, стоку, да се мучи по кулуку, кад'му врло често треба да понесе онолико само трошка колико би платио његову деоницу да му други уради. Један је корак већ учињен у напред, срез тамнавски дао је већ своју део“ ницу пута маљенског предузимачу и неће их стати ни по 2, ДИН. с главе на главу. А да је сваки изашао на рад са својим колима, требало би му само за њега и стоку за 3—4 дана пута и рада најмање 2,50 динара трошка, па да сув лебац једе.

Од путова може се рећи да је кулуком довршен једино душ уз Обницу де Става ако 20 КМ. дужине. Вештачке је радове на овоме путу округ платио и они су раније довршени. Само калдрмисање повлачи се још од прошле године, А то само за то, што се никад не може народ у већем броју да изведе на рад. Свакад има по нека сметња. У пролеће је стока мршава, те се са'њом не може радити, а и време је често кишовито да се не може радити, нити где склонити. Већ у лето и почетак јесени не сме се ни поменути о кулуку. Ко ће још у то доба позивати људе на рад,. код толиких пољских послова, од којих зависи живот за целу годину и сељаку и трговцу, па и нама господи. Има једно доба у години кад се сврши са копањем а жетве још нису почеле кад је најлакше позвати народ на рад, али и то не пада подједнако у свима крајевима округа. Док у равнијим крајевима почињу већ копати, у брдским тек ору. Или кад у равници доврше копање и почну жетве, у брдима тек почиње копање.