Srpski tehnički list

279.

_ вори: „Може бити. Прву награду добиће И., друга и трећу Р., Н. и Ђ., а ваша скица може бити откупљена. За карактеристику тадањег времена ево и резоновања од стране инжињера. У свом писму од 17. Марта 1902 г., које ми је писао у Обилићево проф. н. И. Ст. има следећи гасус: „Пре свега вам честитам на успеху у утакмици за пројект за Народно Представништво. На нас (инжињере) учинио је леп утисак, инжињер угао у ред награђених у једној Можда би награда била да је

да је један чисто архитектонској утакмици. и већег ранга, да се већ у'напред није знало, дотични пројект дело једног инжињера“. (2!)

Да пређем на ствар. Прво да одговорим г. Илкићу на његов чланак у бр. 280 „Дн. Листа.“ Г. Илкић вели, када би се мој пројект прерадио, зграда би морала имати већу површину од 4000 та. Нека ДОЗВОЛИ г. Илкић да му ово не морам на његову голу реч веровати, но је требало, као што је оцењивачки суд предложио пројект прерадити, па тек се онда уверити, да ли би се прекорачила дозвољена површина од 4000 8. Даље цитира мане мог пројекта, које се односе махом на диспозицију споредних просторија, а међу осталим ми замера да су галерије мале. А зашто у програму није била одређена квадратура галеријаг Дали је то случајно заборављено, или је остало као одушка 2 Опет понављам, да су се те мане могле одклонити да је се хтело мој пројект прерадити, јер му је тад такво време било. Тетриз ећ теши јиз казао је г. Илкић.

Да пређем на извештај оцењивачког суда. Оце“ њивачки сад признаје моју идеју као одличну, али неможе да је награди, но је откупљује, зато што нисам архитекта, те нисам ову тако срећну идеју умео да разрадим, пошто у опште неумем да рукујем архитектонским облицима. Прво па запитам тај суд, шта се код утакмица награђује, да ли идеја или разрада 2 Скице које се поднашају на утакмицама нису тако израђене да би се по њима могло приступити грађењу, од њих се то и не тражи, но оне имају само да даду идеју по којој доцније, било сам пројектант, или друга _ вешта-рука има да разради и изради пројект.

Признајем г. г. архитектима, који су у овој утак мици суделовали, било као чланови оцењиввчког суда било као конкуренти да нисам умео моју идеју да разрадим. Али питам Вас, ко ће да је разради > Да ли Ви" Да ли сте Ви на Вашим извршеним грађевинама по Београду дали доказа да умете да рукујете архитектонским облицима, да сте Ви архитекте у правом смислу дакле „уметници ! Дозволите да Вас ја као инжињер критикујем. Пре свега тврдим да на свима Вашим фасадама недостаје оно, што оличава архитектонску вештину, а то ја ивраз монументалности, што пак долази што Ви у опште некоје чао неминовна последица тога, мате појма о димензионирању оних грађевина, треба да носе на себи карактер монументалности. Сит: ничарење и ограниченост у димензионирању како фасаде, тако и унутарњих просторија то је Ваша карактеристика. И при самој овој утакмици Ви, који сте пре мене добили награде, нисте знали на други начин створити архитектонску висину великих прсторија,

· Ништа не говорим,

"већ по свакодневној шаблони провлачењем једног простора кроз два спрата. Да наведем који конкретан пример.

Узмимо Министарство војно. Да нестоји шиљбок пред улазом, сумњам да би ико погодио да је неко војно надлештво, најмање би пак ко мислио да је то баш главом Министарство војно, и још тим пре што мало више лежећа касарна УП пука својом архитектуром ову грађевину куд и камо надмашује. О унутрашњости ове зграде, која треба да оличава физичку моћ Краљевине Србије, нема шта да се каже — једна обична зграда за. канцеларије

Узмимо Управу Фондова. По мом мишљењу најпогодније би се могла назвати архитектонски „Са оп“ Спољашни облици су изведени по свима правилима архитектонске шаблоне, што би можда могло бити за неку зграду мањег ранга, чах може за пошту и телеграф, али не за Управу Фондова. Највиши спрат, згрчен стење под теретом главног гезимза Ућете“ли унутра, нехотице се по мало сагињате, јер су просторије стињене, недостаје им архитектонска висина.

Напослетку да узмем нову зграду Београдске Задруге. Израђена је по сличној шаблони као и Управа Фондова. Као тамо, тако и овде, видите само шабло-

нерску декорацију. А како овде стоји са руковањем архитектонским облицима, односно са димензионирањем> но молим кога интересује, нека стане на крај Краљевић Марка улице, и нека посматтра главни улаз ове скупоцене зграде са оним кубетом, које га поклапа, па нека сваки према свом укусу каже на шта личи.

Да завршим. Знам да ће сег.г. архитекти смејати што им један инжињер критикује њихове рукотвсрине и да ће са багателисањем преко ове критике прећи, као од нестручне стране написане. Међутим ипак би им дас следеће савете:

1). да оду у Цирих и да стану на улаз средњег резалита главне фасаде политехничке, да мало дигну главе у висину и погледају одозго Зетрегов ред коринтијских стубова на аулите, да сз поуче о појму монументалности у архитектури.

2), да уђу у аулу циришке политехнике, те да науче како се простори великик обима димензионирају _ без провлачења једног простора кроз 2 спрата, а бога ми да виде и како уметник рукује декорисањем.

3). када то све виде да узму књигу: Пет 5ђу] од Четрег-а и проуче је; и

4). пре но што ма који свој пројекат .предаду извршиоцу да барем од главне фасаде таквих грађевина израде перспективан изглед, бирајући гледиште са кога ће се та фасада најчешће песматрати.

Израду перспективних изгледа фасада сматрам као врло корисну по будуће грађевине од значаја у Београду, с тога апелујем на Господина Министра Грађевина, који се као бас самном заједно дивио умотво: ринама великог мајстора Зетрег а и молим га, да на. реди, да се у своје време израде перспективни изгледи фасада новог Дома Народног Представништва, да се види како ће се та грађевина у природи представити гледаоцу, те да се оцени дали ће јој и спољни изглед, одговорити намењеној цељи.

Душан Нинковић инжењер.