Srpski tehnički list
— 312 —
Грађевина врло добро зна, да није довољно само саградити железничку пругу, но да је потребно у исто време саградити и добре и смишљене приступне путове. Ипак, сматрамо да је наша дужност, као јавног гласила у опште, а као органа стручног удружења на по се, да скренемо пажњу Господину. Министру на то, да је грађење приступних путова не само журна него и неодложна потреба, и да за то на овај посао треба да сконцентрише своју пажњу и своју делателност.
Довде је много казано, али још не све! Нама је добро познато, да се за последње две—три године усљед политичких прилика није ништа радило ни на одржавању а још мање на грађењу путова, Јер ко је смео у овим изборним кампањама потрзати народ на кулук, који је постојао само за то, да се политичкоме противнику напакости. Политичке прилике у земљи и данас су такве, да се полицијске и општинске власти морају чувати кулука, који и иначе даје и сувише рђаве резултате. Па шта је у стању Министар Грађевина да учини у таквим приликама г Како ће да задовољи неодложну потребу и сагради железничке приступне путове, кад полиција која располаже народном снагом — кулуком не сме у исти да дирне као у ватру > |
У такзом стицају прилика Министар има да задовољи још једну неодложну потребу а то је: да пред Народну Скупштину изнесе закон о путовима, који је готов и који је и Државни Савет усвојио. Усвајањем тога закона избећи ће се и ако не све а оно бар највеће незгоде, а на првоме месту кулук, и тада ће се моћи без великих препрека отпочети грађење приступних путова железничким пругама. |
Кад Министар Грађевина реши ова два тако рећи нераздвојна питања, може бити уверен да је учинио много више него велики број његових претходника заједно.
Авг. 1908. г. Б. С-а.
Пут Ваљево-Љубовија, низ Завојшницу и Љубовиђу.
У броју 32. Српског Техничког Листа поштовани колега г. Ј. П. 3. инж. изнео је неколико података о новом путу уз ЈЉубовићу и Завојшницу. Ми смо му благодарни, што је поред огромних послова, око којих је У округу заузет поклонио нешто времена и проуча-
вању трасе овога пута на терену, па још и преко нашег листа саопштио своје назоре о овоме путу.
У округу ваљевском после чувене „Ластре“ на путу за Ужице, —- која се већ ове године довршује, и овога пута за ЈЂубовију преко Пецке и „Прослопа“ нема горих путева. Ко једном прође овим путевима, тај се ратосиља целог века, да никад више и ни по коју цену неби њима прошао, Већ несретни случајеви нису никаква реткост сваке године. У подринском окр, ово је једини рђбави пут, на који се путници по великој нужди накане.
Пре 10 година у окр, ваљевском отпочето је на измени трасе овога пута, јгр је део од Ваљева Балиновића до Става био са свим рбав и непролазан,
преко
због великих успона. Нова траса обележена је, а сада већ и довршен пут све уз реку Обницу почевши од
њеног састава са. Јабланицом од ваљевског парка, па до Отава. Од Отава пут је за сада задржат преко Пецке и
„Прослопа“ до ЈЂубовије и њиме се служе сви из подринског округа који долазе за Ваљево. Потреба измене овога пута осећала се одавно.
Али није било у овоме окр. и подринском људи би меродавне факторе покренули на живљи рад, те да једном и
који
се приступи студијама и прегледу терена у другом округу ради полагања рационалније трасе.
Тек у прошлој години, кад су пронађена већа рудна поља бакра, гвожђа и др. поте«ла је иницијгтива да се рекогносцира терен низ ј. Завојшницу и Љубовиђу и нађе повољнија траса за везу ова два краја.
Ове године оба окружна инжењера из Ваљева прегледали су цео терен од Отава уз реку Дренајићску преко Козила низ реку Завојшницу до Зеленог Вира при утоку Завојшнице у ЈЉубовиђу. Овим прегледом утврђено је да се са постојећег пута код Става, може извести врло добра траса пута са дозвољеним успонима за окр. путеве п,еко горњих места и даље низ р. ЈБубовиђу до пута Пецка — ЈЉубовија.
Као што се види из пом. чланка колеге г. Ј. П, 3. ни у окр. подринском нема никаквих сметњи за извођење ове трасе и да би исту што пре требало усвојити. За сада, у колико је познато, окружни одбори да донесу своје пристанке и да се овај пут огласи за окружни. У томе случају постојећи пут од Става преко Пецке и Прослопа остао би као срески у замену што је био окружни и замењује се овим новим правцем.
Ако и подрински округ односно одбор приме овај предлог о путу, као што се његово извођење жељно очекује у овоме округу, онда за његово остварење не-
требају дотични
ће се дуго чекати.
У овоме округу постоје исти разлози за просецање овога пута, као и у подринском округу.
Поред тога што многа села око Медведника нису везана са главним путем и једва га чекају; грдно богат-