Srpski tehnički list

БРОЈ. 39 | У Београду 28 Септембра 1908. год. год ХЛ

СРПОНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Макишки пут,

___ Једну по једну тековину редом губимо, Пре 25 година саграђен је вештачки Ибарски пут, који је кошта, преко милион динара, а код Рашке мост преко Ибра, за који је плаћено преко 250 000 длнара. Саграђени пут остављен је самом себи, нико га није одржавао и, разуме се само по себи, да је пут морао пропасти, И заиста је толико пропао, да се ево већ 10—12 година крпи и оправља, па никако да се бар толико оправи, да на њему буде осигуран саобраћај у свако доба, него се сваки час прекида или пролази са опасношћу по живот путника и запреге,

Друга нам је тековина Честобродички пут, који је такође коштао око милион динара. Овај пут довршен је тек пре 4—5г0дина, али је већ толико искварен, да га треба што пре оправити иначе ће га постићи судбина Ибарског пута. У нашем листу већ је писано о овоме путу и потреби његовог одржавања.

Макишки пут је најновији међу вештачким путовима, а његово грађење стало је 600 000 до 700000 динара. Овај је пут у почетку одржаван, набављан је туцаник и коловоз оправљан, али ево има неколико година, како се овај пут никако не одржава. Шљунчани застор сав је раздробљен у прашину и разнесен и сада точкови иду непосредно преко камене подлоге кварећии њу, и ако тако потраје још годину дана, отићи ће без трага и камена подлога, па ћемо добити стари Макишки пут — страшило, од кога се кочијашима и путницима кожа јежила.

Вероватно је да другче неће а и не може бити. Мудра установа путара разбила

ке путарске куће о којој висе мараме, вуница и друге дрангулије. Округ неће путаре да му одржавају путове, па је и путарску кућу на Чукарици продао општини Жарковачкој, која је опет издаје под кирију. У оној другој путарској кући, на врх аде Циганлије, вероватно ће неко ускоро отворити друмску механу.

Да је округ задржао путаре, они би колико толико одржавали пут и тражили материјал за одржавање, те пут не би пропао онако, какав је данас, нити би требало трошити тако огромне суме за његову оправку, као што ће се то морати у скоро учинити, јер ће се морати полово градити не само шљунчани застор, ного ће се у знатној мери морати поправљати и обнављати и сама камена подлога.

Ну ово још није све. Између Умке и Остружнице Сава рони и односи обалу и све се више приближује путу. Тај факат познат је свима надлежним факторима, па ипак се ништа не предузима, да се то подривање обале спречи и отклони опасност, а то је бар овде могуће, јер су Пећански мајдани веома близу и то осигурање може се радити сразмерно јефтино, па ако се не може све од једном, онда треба радити делимично у партијама, само и то треба да буде по смишљеном и унапред утврђеном програму.

И овој нашој тековини грози опасност, да у најскоријој будућности пропаднс са нашег немара, нехата или неразумевања дужности и несхватања важности и потрсбе овога пута, који је преко целе зиме најкраћа и једина веза Шапца и Ваљева са Београдом. Кад је већ реч о Макишком путу о тој

| јединој вези Шапца и Ваљева са Београдом

се о окружну и среску самоуправу, ено јед- | преко зиме, онда бар да поменемо и проду-