Srpski tehnički list
БРОЈ. 49
У Београду недеља 7. Децембра 1908. год
СОРПОНИ
ИЧЋИ
ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕНТА.
ЛИ!
На поздрав Удружења Институту Инжењера Путова Саобраћаја приликом ње-
гове годишње прославе одговорио је директор тога Института следећим телеграмом:
Удружењу Српских Ивжењера и Архитекта
Главинићу
Примите срдачну благодарност Института за поздрав и сећање.
Директор Института Ивжењера Путова Саобраћаја
Трасовање наших железница и њего- | ви недостаци,
Започето извршење наше железничке мреже дало је прилику, да се бар делимично оцене резултати трасовања наших железница, и од великог интереса и користи било би да се изврши сумарни преглед тих резултата, како би из те оцене извукли поуке за даљи рад на довршењу тога важног посла. сумње резултати трасовања железнице показаће сеу пуној мери и правој боји тек доцније, за време експлоатације тих железница, али већ и сад могу се они подврћи бар општој. ако не подробнијој оцени, и може се указати на неке њихове недостатке, које би требало избећи при даљем трасовању нових пруга.
Трасовање железница је од пресудног значаја, како за коштање, тако и за доцнију експлоатацију њихову. Правилно положеном и спројектованом трасом могу се постићи уштеде у коштању, како се никада не могу постићи при самом грађењу незнатним померањем пруге, кратким варијантама, у објекатима и т. п. Грађење има сразмерно мали утицај на доцнију експлоатацију, а готово је без утицаја на величину Саобраћаја и економски развитак краја, коме железница служи. (Осим тога недостаци грађења могу доцније
Без |
неопходно је познавање и друштвених,
Бранат сразмерно лако бити отклоњени, док недостаци трасовања, на против, или се немогу
никако отклонити или су зато потребне знатне новчане жртве. Због тога грађење по своме значају далеко изостаје иза трасовања које готово, једино и решава будућу судбину железнице.
Трасовање железница преставља по сво-
' ме обиму и своме значају специјалну и важ-
ну _ грану инжењерства, и за рационално трасовање железница, поред знања самога грађења и услова елсплоатације железница
природних, и других техничких наука, а, што је најважније, треба умети све те елементе науке о трасовању применити на датоме задатку (ООсобене тешкоће при трасовању железница долазе од туда, што утицај многобројних околности није могуће преставити одређеним количинама и изразити их бројевима, већ се ти утицаји могу само предвиђати, и ценити с мањом или већом тачношћу, а њихово међусобно упоређење је због тога веома отежано. Јасно је из тога, да индивидални погледи и опитност трасера играју велику улогу за будућност железнице, коју он трасује, Та последња околност даје повода да неки трасовање железница сматрају више као високу вештину, него као науку.
Важност железница за државну политику