Srpski tehnički list

— 433 —

ве или исушивања мочари и бара као и у циљу отклањања штетних последица по здравље околног

становништва;“ (тачка 8) „Подизање и одржавање

бања и летовишта;“ (тачка 9) „одржавање скела и сигурних пролаза преко небродимих река.“ (тачка 1 рај "

Технички задаци самоуправног округа су дакле многи и различни, скоро као у једној омањој држави.

Али почетак и развијање послова у опште у округу, као и у држави, много зависи од стручних референата.

За решавање техничких задатака окрузи ПОчињу да узимају у своју службу по једног инжењера—самоуправног инжењера. То ће управо бити

у многим окрузима и први стручни референат на-

шој окружнојсамоуправи. И! многа карактерна цр-та назпе самоуправе вероватно ће бити повучена инжењерском руком, те била та црта крива или

права увелико ће бити инжењерска заслуга. Исти

на и један члан закона о уређењу округа и срезова каже, да окружни начелник „настојава, да се чувају и унапређују материјални, просветни, здравствени, економски, културни и други интереси округа, коме је на челу, у коме циљу чини представке и предлоге окружној скупштини и окружном одббру и предузима све законске мере надлежних државних и. самоуправних власти, да се одлуке окружне скупштине.и окружног одбора у томе погледу и у дело приведу.“

Према овоме, треба да је окружни начелник

„инцијатор за све послове у округу.

Али није потребно доказивати, да у досадањим нашим приликама (а можда још и за друго времена) једва достижу окружни начелници да посвршавају своје чисто полициске и политичке послове, Инцијатор пак за веће техничке радове може бити у првом реду добар техничара, а нарочито онај, који је у стању да рукује каквим већим пословима. Руковаоцу опет каквог великог техничког посла н. пр. подизање каквог пловног канала, грађење железница и др. потребна су не само одговарајућа техничка знања и искуства но и познавање многих законских и административних прописа; за тим треба да има нарочите личне особине за умешно опхођење са разним властима, становништвом, предузимачима и радницима.

Руковалац послова, ако још мора оверавати све издатке за радове, као што ради самоуправни инжењер, мора нарочито добро бити обавештен и о буџетирању. Да би то знао мора бити познат са многим финансиским принципима и финансиским законским прописима. Самоуправном инжењеру није довољно да зна н. пр. само да за неки пројекат одбрани буџетску предложену позицију пред окруж-

код. |

"и одговорност је

Једини им је кредитор Управа фондова, а

ном скупштином, но пре тога треба да зна, да ли ће ту позицију одобрити министар финансија, а даби стим био сигуран треба да зна сем грађевинских и финансиске законске прописе.

Самоуправни инжењер треба дакле не само да лако и поуздано пројектује све послове у кругу рада грађевинског инжењера; да је добро верзиран и у другим техничким питањима која би се у округу појавила; да је у стању да руководи и већим техничким предузећима; да је добар администратор; добар финансијер и т. д.номи да је инцијатор скоро за све те послове, разуме се све

у обиму потреба дотичног округа.

И ако сви побројани послови како тешки и несавладљиви, једном

нису Бог зна инжењеру пак за глаткосту раду и брзо напредовање послова потребна је извесна рутина и прилична пракса, Као и за напредовање свих послова. Разуме се да је све већа одговорност што је више разноврснијих радова, али при потпуној „исправности нека врста задовољства.

Само као и у свакој новијој установи тако и у нашој самоуправи има и за инжењера много техничких, материјалних а и моралних (ако се могу тако назвати) незгода.

Наши су окрузи мали а притом сиромашни, без икаквих сталних прихода, све је основано прирезу, чије прикупљање зависи много од годишњег приноса; тако рећи без икаквог кредита, те им је тешко доћи до великих јефтиних зајмова. тај им је кредитор прилично. скуп, јер поред приреза довољног за отплату зајма, Управа фондова тражи још као гаранцију 25" , да је прирез већи; те. се разрезује прирез скоро 99, од извршеног зајма. Стога се не могу велики зајмови код Управе ни

И-

стручних

на

! закључивати, јер се тешко окрузи решавају на ве-

лике прирезе. А без великих пара и великих кредита нема ни великих техничких послова.

Отуда и већина округа од свих техничких задатака једва решава почетке првога задатка, једва стиже да извршава грађење и оправке окружних зграда, мостова и путева и то у најмањој мери управо оно што се по нарочитим законима у том погледу мора радити. (Изузетак чине окрузи пожаревачки, смедеревски и подрински, који су загазили у мало веће послове). ;

Стога се окрузи тешко решавају и на веће личне издатке, па и ако се реше, да узму једног инжењера и да му дадну пристојну награду, чини им се да су све учинили за напредовање техничких послова у округу. Ту је инжењер па ће се и без помоћи и без срестава све моћи израдити и оправити,

За велике техничке послове незгодно је и административно уређење самоуправних округа.