Srpski tehnički list
— 250 —
ра на местима где су укрштења, и ако им се пруга тиме знатно скраћује, постаје много солиднија, са блажијим кривинама, и сталним мостовима, што све ми о свом трошку вршимо. Друштво је тражило од сопске државе 2.331000 дин. одштете и то:
За веће одржавање на измештеном делу чија је дужина 2765 м. суму од 660 000 дин. За тежу експлоатацију на измештеном делу суму од 100.000 динара. Остало за одузето им земљиште у циљу грађења држ. пруге и за у пропашћени застор и прагове на извесном делу пруге. У ову суму ушла је чак и одштета за изгубљену клијентелу, када држ. жел. буде прорадила.
(Осим овога, за сваки дан прекинутог саобраћаја друштво тражи по 24007. дневно.
Пошто ово друштво нема права на јаван |
саобраћај, већ му је Министарство Народне Привреде у 1891. години а на молбу наших извозника, одобрило да привремено може вршити транспорт путника и робе, а друштво је и на даље себи присвојило право да се стално користи овим одобрењем, па чак тражи и одштету што ће у будућности овај приход изгубити, Мин. Народ. Привреде им је, после тога одмах, забранило транспорт путника и робе. Пре месец дана, опет на молбу наших извозника, дозвољено им је привремено даље вршење транспорта.
Држава је друштву, на основу комисијског извештаја, нудила на име одштете следећу суму:
1). По 2000 дин. од к. метра за заузето земљиште што на 26 км. чини 52000 дин.
2). За измештену пругу годишње по 400 дин. од к. метра или по 1200 за три године, што за 5765 м. чини: 6918 динара.
3). За померену пругу у 1000м. годишње по 300 дин. или за три године 900 дин,
4). За оштету због већих трошкова за годину дана експлоатације, на измештеним деловима, услед несигурног колосека по 7.20 дин. и то, за 4 воза дневно, што чини за годину дана: 2528 динара и
5). За поправљање пруге због упропашћених прагова и шљунчаног застора свега 97.100 динара.
Укупно, 159446 динара, од којих 97100 динара падају на терет предузимача, према уговору, а остало на државу.
Пошто друштво „српски индустријалац“
није пристало на ову понуду, то је Министарски Савет решио, да ми градимо нашу
железницу како налазимо за сходно, без обзира на друштвену пругу, а друштво, ако се налази у чему оштећено, нека законитим путем поведе спор са државом.
И тако је цела прошла година пропала за грађење већих објеката, који су непосредно уз белгијску пругу. У овој години пак предузимач је могао радити на свима местима, а колико је урадио то смо видели.
На крају да проговоримо неколико речи о самом предузимачу и његовим органима.
Предузимач Везен стално живи у Паризу, а на пругу је, за све време рада, до. лазио три пута бавећи се по један или највише 2 дана.
Он има свога опуномоћеног заступника који живи стално у Београду. Судећи по његовом досадањем раду, дужност му је, да обилазећи секцију, као прву надлежну инстанцију, општи директно са управом, њој непосредно подноси рекламације, жалбе на државне органе и т. д. За сва решења по његовим жалбама, као и о персоналним стварима чланова секције, увек су раније извештени предузимачеви органи на прузи, но сама секција, која о многим стварима није имала ни појма.
Предузимач плаћа овог господина само зато што је од великог утицаја, а он својим радом ову плату доиста и заслужује.
У Неготину предузимач има другог једног заступника, који је у исто време и директор предузећа. Овај други заступник општи са секцијом, а онај први — као што ре кох — непосредно са управом. Оба ова за-
| ступника користе се датим им мандатом од
предузимача, како им је када згодније. Тако, шеф секције уговори са заступником у Не готину, да се од цене за озиђивање тунела одбију 8", због извесних олакшица у озиђивању, а заступник у Београду, погоди са управом да овај попуст буде 5% о И заступник у Неготину извештава секцију, да његов пристанак на 8", не важи, пошто је заступ-
"ник у Београду уговорио са управом 5%, и
тако је и остало.
Осим овога директора, предузимач има дуж пруге још 5 кондуктера и неколико цртача. Целокупни је персонал, не изузимајући ни директора, без икакве школе, а многи и без праксе. Тако су на [. деоници једно за другим била два кондуктера, који су раније били све друго само не кондуктери оваквих
" радова.
Таквим кондуктерима био је поверен рад
| у тунелу.