Srpski tehnički list

—>191 —

потреба за њим и онда ова година обично проведе у упознавању поретка самог друштва, успевши једино, да са својим председником изађе куда ради научних студија на терену, док четврта година сву с оју пажњу обрати на пројекте, који се заиста морају дуго студи -ати. — Али сад се по свему може предвиђати да ће се идуће године почети озбиљније радити, јер речи више неће бити, о правилима а извршење задатака, моћи ће се и код свих великих пројеката успешно изводити са задовољством, тим пре, што се осећа струја и из кругова млађих техничара. Пошто је сад друштво дошло до добрих правила и пошто цео рад и остварање самога задатка једино зависи од предузимљивости и енергичности управе, то је згодно овде напоменути, да се сад приликом бирања нове управе (пошто је стара да ла оставку), обрати велика пажња на то, кога требувести у управни одбор, као и на то, кога изабраа

ти за подпредседника, од кога природно зависи све извођење друштвених послова, међ којима на пр-

вом месту треба да доће богаћење библиотеке, олакшавање набавке материјала, сазивање редовних седнице и сви остали други тако исто важни послови.. — Ово је згодан тренутак за ступање нове управе, јер ће до краја овог семестра имати довољно времена да се упозна са хаотичним стањем у техничком друштву, — наравно уредити га дотле и онда у идућој години почети савесно и с пуно енергије нови рад.

Надајмо се да ће у управни одборући само вредни техничари и да ћемо моћи као последицу очекивати само позитиван и плодан рад!

В. Н. Петровић ст. архит.

Екскурзија до Жутог Брда

(свршетак)

Саобраћај је био прекинут на 150м. дужинеи путници су имали отпешачити из воза пред Ж. Брдом до воза иза њега.

Да би се таквом стању ствари што брже помогло требало је прионути на посао са разумевањем и великом енергијом. Доласком инспектора Г. Шевића ток ствари узео је сасвим повољан обрт.

Прва дужност у свима оваким случајевима јесте васпоставити саобраћај. Ради тога су на горњој површини насипа, на повољном размаку саграђени стубови од прагова— витлови, преко њих стављене подужне греде а на овима утврђиван колосек. Посведневним додавањем прагова у витловима колосек је издизан за колико би преко ноћ утонуо. У исти мах је из оближњих камених мајдана на самој прузи довлачен камен, испуњаван њиме сав

простор под колосеком а витлови редом уклањани. Почело се појачавање свих камених наслага са 2,50 —83,00м. јачине а крупан ломљен камен у великим количинама бацан је на падине насипа, да тако истисне уму и да повећавајући трење на клизавој површини онемогући даље клизање. Са до сада набачених 2000 куб. метара камена клизање је спречено и саобраћај васлостављен. Да се и кривина не би деформисала, прагови су ужадима од жице утврђени за јаке шипове побијене у брдо.

Осим тога да би се клизању створио још јачи отпор, на месту где је висина насипа највећа, побијено је при дну насипа на размаку од по 60 см. паралелно насипу 10 ком. шипова од 6до 8м. дужине и 35 см. пречника, да између њих ни један камен из љигаве мешавине не би могао проћи. За побијање употребљене су макаре врло просте конструкције, висине 10 м. и један врло практичан маљ од 560 кгр. са изливеним ушицама и проширеном належном површином Маљ је рађен у крагујевачкој тополивници. Сада су шипови 6 м. у земљи Посматрањем висине улажења у земљу под ударцима маља утврђује се, да су шипови око 2,5 м. у љигавом материјалу а 3.5 у здравици. На челу и при земљи сваког шипа утврђен је у једној вертикали по један јексер. Посматрањем са инструментом глава ових јексера констатује се да ли се шипови повијају главом ка брду а трбухом ка реци или целом дужином ка реци. За сада је утврђено да су шипови целом дужином напрегнути на савијање ка реци и да имају лежиште у здравици. О оном напрезању на смицање које је меродавно за рачунање пресека могло би бити речи емпиријски онда, када би слободна дужина шипа била једнака четвртини висине пресека. То међутим овде није случај Ови шипови биће везани међу собом поклапачом или кљештима да би дејствовали као целина, а око њих биће на дубини 3 м. и 2.00м. ширине с обе стране шипа саграђена наслага од ломљеног бираног крупног камена, који ће тако бити бедем великом делу насипа. Осим тога у приправности је јо ш 1000 м. куб. камена за облагање, ако се потреба буде указала.

Према подацима, које нам је руковалац тих пос лова инспектора Г. С. Шевић саопштио, покушаћемо да нађемо колика је била хоризонтална компонента земљиног потиска, која је дејствовала нормално на један шип и на којој је дебљини од прилике здравица. Подаци су ови:

Првим посматрањем Г. Шевић је констатовао да је шип челом својим изашао из визуре за 10 мм. а на површини земље то повијање ка реци износило је 3 мм. Шип је дугачак 8м; над површином земље стрчи за 2м. а пречника је 35 см.

Тангента у крајњој тачци еластичне линије шипа на површини земље јесте 10—3м. _ 7.М.

2000. м. _ 2000 == 4