Srpski tehnički list

зе 208

Друга половина станице са својим средњим пероном постала је услед те измене непотребна и сад служи за паузирање оштећених возова, док се не веже на том месту пруга бр. 5. како би се возни парк могао туда преносити до радионице за оправку. Станични колосеци с малим изузетком положени су у хоризонтали која се обично продужује с обе стране ван станице, како би био олакшан саобраћај.

Мађутим то није најзгодније решење. На Лондонској подземној железници као и на Њујоршкој Карла Етапз!-железници станични су колосецитако постављени да су на уласку у станицу у успону,

како би се возови лакше могли заустављати а на излазу су колосеци у паду, како би се возови лак-

ше захуктавали.— И ако су тоу Паризу знали нису тај принцип могли применити због теренских незгода.

С конструктивног гледишта могу се у главном све станице груписати у 4 групе.

а) Подземне засведене станице.

Ширина од 14.14 м. колико заузимају колосеци и перони на станицама пресведена је елиптичким сводом, да би се што могуће више смањила конструктивна висина. Потрбушина свода је елипса а полеђина кружни лук. Свод је у темену 70 см де: дебео а подножни свод само 50 см. Опорци су 2

м. дебели. Према томе је укузна ширина земљишта које треба раскоп звати за станицу 18,14 м. Старије

станице на пругама које су прве предате саобраћајус пруга бр, 1 и пруге Расе де 1 Ејопе —- Ропе Раџрћте и пруге ка Тгосадего) имају чисту висину 5,70 а на новијим 5,90 да би се што рационалније распоредили притисци у сводовима.

Изнутра је подножни свод станица обложен цементним малтером до 2 см. дебљине. Овај премаз допире до висине перона. Малтер је састављен из оштрог песка и портланд цемента. На кубни метар песка 650 килограма цемента. Потрбушина теменог свода обложена је белим опекама или керамичким плочама. Две станице које је израдило општинско грађевинско одељење на прузи број 1. станица Рогје де Маипсеппез и станица Рјасе де ја Мабоп обложене су белим глазираним опекама и чине диван утисак. Али је израда врло скупа. Сама облога коштала је по 48020 динара.

За остале станице које су израђивали предузимачи облога је или од глатких керамичких плоча

или од плочица опалинских. И ове чине диван утисак и готово боље расипају светлост.

Имена станица исписана су по зидовима плавом бојом. Али сем тога по дуваровима имаи налепљених огласа за рекламу само у ограниченом

обиму, не онако као по станицама лондонске под земне железнице. (наставиће се)

КЊИЖЕВНОСТ

Списанис на Блгарското Инжињерно и Архитектно Дружество.

Бр. 19. Метода за израчунавање конструктивних делова и целога система од ојачанога бетона, превео инж. Г. Константинов. Неколико задатака

| при трасовању железница од инж. Дамјанова. Геа-

Ше и његова изложба од Тр. Трендафилова. Проје кат устава бугарског инжењерско-—архитектонског удружења и савеза бугарских инжењераји архитекта. Разно. Вести из удружења.

Бр. 20. Последи"е поплаве града Пловдива од

| инж. Б. Ангелова. Метода за рачунање конструкција

од ојачанога бетона (продужење) превод инж. Г. Константонова. Пројекат устава (продужење, Разно.

Број 21. Други општи конгрес инжењера и архитекта у Бугарској држан 23, 24, и 25 апр. 1910 г. у Софији — извод из стенографских бележака. Уз овај број иде лепа слика учесника на конгресу.

Д.

Српска Школа педагошко — књижевни лист број 7: Позив на скупштину. Психологија језика или говора, ступија, Др. Р. Радосављевић. Питање српске школе, Јпуепанз. Нове школе, А. Ееппеге. Једна нова школска болест. Листак — Из мога тефтера. Педагошки вјесник. Гласник удружења, Биљешке. Књижевне оцјене и,прикази.

1].

ВЕСТИ

СТВЧАЈ.

Техничком факултету потребан је стални доценат за Геодезију, Геодетско Вежбање, Топографско и Техничко цртање.

Ко испуњава услов чл. 18. закона о Универзитету а жели компетовати, нека се пријави и уз пријаву потребне документе поднесе Ректору Универзитета најдаље до 1. септембра 1910. год.

Грађење каменог моста преко Свилајића потока на путу Ужице — Пожега — Ивањица, устунљено је Светиславу Раковићу пред. за 10 580 дин. ниже од предрач. суме за 779.99 дин. или 6.030. Плаћа држава и округ.

Грађење каменог пропуста преко Ресничког потока на путу Бела Паланка — Бабушница уступљено је Кости Крајинчанину и суну за 5576 дин. ниже од предрачунске суме за 593,64 дин. или 9,620) плаћа округ.

Насипања прокопаних моста на цариградском путу између Ћуприје и Јагодине уступљено је Венцлу Кољацком предуз. за 2218 дин. ниже за 21,45 д. или 0,959) плаћа држава.