Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje
276 Вон Пе ЛЕОНЕ ; БР. 9—10.
народне школе, једине културне светиљке у појединим местишма порумуњених Срба — поред краткога времена у школовању појединих генерација, претрпаног програма, непо_деснога наставног плана, оскудице у наставничким сна"гама, крајње немарности већине општина у издржавању школа, недовољног надзора и пуно других незгода — нису могле имати, својим зрацима светлости, онога потребнога. сплнога дејства на буђење и развитак духова — томе је, поред осталих препрека, узрок и у консерватизму самога елемента који се просвећује.
Кад би циљ основне школе био у томе, да се маси народној да само фисменосш у пуном значењу те речи, опет се досадашњим радом не би смело рећи да је то постигнуто с онима што су кроз школу прошли. Познато је да поред четворогодишњега основног школовања у маси чисто српског елемента има много њих, који по свршеној основној школи, · за неколико година доцније, једва имају способности да име потпишу. Кад је тако онде, где је писменост требала дубље ући, јер се деца од колевке запајају српском песмом, бајкама и српским народним идеалима, лако је онда извести каква је писменост, колики је квантум знања, ступањ мно· гостраног интересовања, колика љубав за науком и величина, патриотских и националних осећања у порумуњених Орба, код којих деца ни једне речи српске не знају до седме године и, после петогодишњег бављења у неуређеној школи, опет се највећим делом служе румунским, а само каткад, по великој потреби, својим бедним речником српскога језика. Дакле, кад код овога елемента нема богатог и правилнога српског језика, без кога се не да замислити улазак у литературу народну, онда је појмљиво колики је проценат писмености.
Не треба се чудити ни томе, што је румунски језик продро и ухватио корена у грађанству готово свих вароши и варошица крајинског, пожаревачког, а донекле: тимочког и моравског округа, кад се зна да је то јак утицај многобројније масе порумуњених Срба, која је још у материнском наручју запојена љубављу према румунском језику остала. непоколебљива у љубави према матерњем језику, и ако је доцније била под утицајем школе.
Ако се не спори моћ и потреба васпитања, ако се породици и друштву не одриче посебна и општа корист, а