Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje
= БР. 910. И И ________ 7
Подетакнути ; даром“ т. оте пласика. о Оровора. који је подигао нов дечји дом у Палилули, ми подсећамо наше имућне људе, који би хтели жртвовати што на народну будућност, да би прека потреба била основати дом за остављену и на пут неизведену старију децу, која су сама најмање крива што су доспела у незавидну касту мангупа и коју ми, сасвим некултурно и нечовечно, услед наше примитивне И те саможивости, избацујемо на улицу. _ Поред тога што би така установа задовољила једну насушну потребу сувременога. друштвеног живота, — она би, заједно с већ створеним палилулским склоништем, још у ·- једном погледу могла бити од несумњиве опште користи. Ево у ком погледу. Према најновијем елементарно јаком покрету у животу основне и средње наставе у Европи и Америци, изгледа да ће у скорој будућности данашње школеко уређење, као неприродно, несмислено и свестрано штетно — пасти, а на његово место да ће доћи школа, која ће строго водити рачуна о општим и индивидуалним физичким и психичким односима васпитаникова живота. У тој будућој школи, која је на помолу и која већ с поражавајућим успехом ради овде, онде у Француској, Америци, Русији, изгледа да ће творачки плодан физички рад дететов, дечаков, младићев заузети главно. средишно, битно место, а научна ће се страна образовања, груписати око њега као око своје полазне и повратне тачке. У том случају горња школа, коју ми предлажемо за остав- · љену, бевнадзорну децу, поред тога што би задовољила. једну сувремену насушну потребу, могла би послужити и као згодно место за опите, за проучавање и оверавање, кад у недалекој будућности и код нас дође на ред стварање нове школе с творачким и физичким плодним радом, као основним и најглавнијим предметом. Таке су школе данас у обичају само кад је реч о васпитавању сиротне, на улицу избачене деце, коју у хуманим заводима спремају за будуће занатлије. Но, као што горе напоменусмо, нова школа, која је намењена. свој деци без разлике, која незадржано долази и која. је већ, приватном иницијативом, отпочела свој рад на врло многим местима у Русији, Француској, Америци, уводи ручни творачки плодан рад као свој основни централни предмет, а осталом, научном, градиву оставља другостепено, подчи-