Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

Пајк

Бре ОБ 108 С вето ст __098 тева. Уз то, на селима, сабтеста, скуповима и по школама држи предавања о важности и начину гуђења. Пут га је нанео и у моје забачено место. Прво је држао предавање о туслама и важности и начину гуслања, а затим је гудео и певао пред ђацима наше школе. Метод у предавању му је прост, разумљив и примамљив. Певао је: „Лов Краљевића Марка“ и „Јад над јадима“. Друга песма потресла је мале и велике слушаоце: сви смо плакали. По свршеном предавању предавач (гуслар) пропитивао је мале слушаоце о садржини и значењу испеваних песама. Одговоре је добивао повољне, што га је изненадило и задовољило. За овим је, брат-Лаза, говорио деци о стању Срба под Турцима и под Швабом, па је рекао, да је Шваба гори об Турчина. Успеха у предавању нисам видео већег ни бољег. По његовом одласку скоро сви

"ђаци из четвртога разреда знали су обе песме, које су први

пут у животу тада чули, (од речи до речи) напамвт. Но што ме је још више изненадило и вадовољило: други дан, ујутру, затекао сам у нашој школи, код ђака, преко двадесет малих гусала направљених од вргова. Ђаци су већ, у гуђењу и певању, подражавали предавачу, и то с доста добрим умењем.

Друго гуђење и певање, такође с објашњавањем, приредио је брат-Лаза народу овога места. Предавање је било одлично посећено. Боље но нека забава, или концерат. Било

је ту богатих п сиромашних, малих и великих, мушких и жен-

ских. Похитали су да чују српекога гуслара. Значи, ако су гусле и гуђење напустили, да их ипак нека унутрашња сила к њима вуче, да их ипак не мрзе. То у осталом потврђују и они велики скупови по саборима и вашарима, који се виђају око слепаца, кад ови гуде и певају коју народну песму. Народ је брат-Лазу, овога новога ишли млађега Филита Вилињића, пажљиво саслушао и разумео. По нарочитом свом избору брат-Лаза га је у једној песми поучио, у другој насмејао, у трећој забринуо, а у четвртој ожалостио или ражалио и др. На крају је сваки отишао задовољан с овога села. Како сам извештен многи су после овога тражили по "таванима дедове или прадедове напуштене и забатаљене гусле, да их оправе и да гуде и певају. Некима их је оправио и сам гуслар.“

Нису нам гусле први и најпречи посао у народном животу за данашње време. Има и других потребних и важних