Svetozar Marković. Njegov život, rad i ideje.

СВЕТОЗАР МАРКОВИЋ 959

шта је остало, а шта отпало од његових учења, какав наук српска Демократија има да извуче из његове појаве и судбине његових идеја.

Пре свега, од Светозара Марковића остаје један велики лични пример. У данашње доба политичарења по професији, страначких лицитирања и изборних утркивања, политичких борби без начелнога програма и од данас до сутра, — Светозар Марковић остаје као идеалан пример начелног јавног радника, који у борбу улази са идејама и са програмом, и који, водећи рачуна о дневним догађајима и детаљним реформама, гледа далеко у будућност. Политички живот у Србији данас се све више своди на груписање по амбицијама, интересима, мржњама, или тек у релативно најбољем случају, по традицијама. Странке живе од општих места политике и баналности новинарских чланкописаца, од свих оних поабаних зборских фраза које све обухватају а ништа не значе. У овој општој безначелности, у овој идејној пустињи и духовној глади у којој смо, Светозар Марковић, најначелнији политички борац којега је Србија имала, и данас даје пример идејне и начелне борбе, у којој се бије под развијеном заставом и подигнуте главе, у којој се зна не само шта се неће, но и шта се хоће. После четрдесет година тешких борби, после читавих деценија апостолске вере и мучеништва, Демократија у Србији запала је у пуну духовну кризу, и данашњим клонулим и равнодушним нараштајима добро би дошло враћање Светозару Марковићу, његовој политичкој вери и полету, његовом духовном идеализму и моралној енергији.

Марковић још и данас може да научи српску Демократију како демократски идеал треба тражити код напредних, културно и политички развијених народа. Он показује да права, потпуна демократија не иде без широких социјалних схватања, да оно што чини суштину демократскога учења то је снажно осећање социјалне правде, мисао да су политичке слободе само средство, а да је циљ материјално благостање широких слојева

118

Гљу