Topola

174

околности, што ce деца не брину о сутрашњици, и према томе не разумеју правила, напоре, жртве које им ce намећу с погледом на будућност. Склона су да припишу строгост родитељску и наставнпчку немању доброте, и радије претпостављају да их нагоне на дисциплину која их вређа, само с тога да им ce покаже подчпњеност, или можда чак и зато да би их мучили и кињили. Отуда трвење, непокорност и непослушност, и читав нпз противљења која чине живот тешким и 4Pije су последице поквариле младост толике и толике деце. Кад бп ce младићп, y којих je дух жив и окретан, хтели овим послужити да размисле о овим пптањима, брзо би ce изјаснили и на начин који задовољава, зашто треба младеж да ce мучи, навикава и учи уљудности. Зарад њена добра све то. Нико, дедо, не воли да вас лиши слободе, да вам ускрати задовол>ства, да вас притешњује и мучи. Не приписујте нам рђава осећања y погледу на вас, ми вас волимо п хтели бисмо да сте срећни; y исто време као год и раднп и часпи. И ако васпитање коме вас подвргавамо, има и својих трновптпх страна и своју строгост, то je отуда што смо одговорни за вас и што не узимамо свој посао олако. Ми смо према вама y положају вртара према дрвећу. Већпни дрвећа потребно je да ce око њега неко стара док je још младо, како би могло право растп. Њихово стабло лако ce повија од ветра; гипка влакна одступила би од свога правца кад пх не бп неко упутгш на ред. Поред њпх побијају јаке тачке, и за њих везују она млада стабла. Мора бпти да им ово смета, и кад би дрвеће знало да говори, било би покаткад жпве препирке између дрвећа и ових тачака. Има још и нешто впше.