Topola

191

снаге пре но оно за шта сте подобни. То би било бесмнслено. Свака нас наука води од лаког тешком, то je y осталом добар метод и ја и не предлажем да ce он измени и да ce трчи ире но што ce научило ићи. Ово je моја мисао: Кад ce имају да испуне дужности које су нам на дохвату и према нама, и кад их треба испунитп све, боље je прво ce ослободити оних које траже више напора или које су посве непријатне. Треба ми да учкним две посете ; једна ми je прави кулук, a друга задовољство. Пазићу и гледаћу да не учиним на првом месту ону која ми чини и пружа задовољства. Ако тако будем урадио, нећу ce моћи одржати и савладати, да код људи код којих ми je пријатно бити и код којих сам спгуран да ми ce све доиада, a да не помишљам о тешкоћи и непријатности које потом очекујем. Сама помисао на неугодно на које hy наићи y другој посети, обујимаће ме и квариће ми задовољство. Но, ако ce одважпм и отидем да учиним прво посету која ми je прави кулук, за све време, док будем слушао непријатне разговоре, и док будем морао гледати непријатна лица, сам hy себи рећи : све he то брзо ишчезнути и после hy сву непријатност накнадити пријатношћу код својих прнјатеља. И тако уместо да кварим себи садашње задовољство оном непријатношћу која he доћи, олакшаћу себи садашњу муку, ишчекујући задовољство које he наићи, и једном, кад већ будем уживао y том задовољству, моћи hy га и увећати, рекавшп сам себи : каква срећа што je већ терета п кулука нестало. Многи ученици имају обичај да играју пре но што сврше своје задатке. Колико рђава и глупа ствар ! Зар их не треба позвати и оаоме-