Učitelj

950

Но као што се све постепено развија, таво је исто и са наставом. Знајући ово опште правило, без икаквог даљег мишљења, у стању смо рећи да све што се у свету развија има својих недостатака, својих мана. Разуме се, да ово важи и за наш наставни програм. Предавајући по њему ове школске године, ми смо спазидн неке недостатке и мане његове. Да би сети недостатци што пре попунили, а маве што пре искорениле — ми смо, односно програма, ставили неколико примедаба. Примедбе су наше подељене по разредима.

1. разред:

Будући је свакоме тешко изучавати оно што ве разуме, а нарочито деци, која, се тим учењем душевно врло јако убијају то смо односно хришћ, КО ставили ову И

[. Да се у 1. разреду из науке тжришћанске предаје само „оче наш“ и „крсни знак“ и то само на српском језику.

Сем тога, имајући у виду то, како је апстрактна моћ у ученика |. разреда врло слаба , скоро никаква; и како је немогуће изучавати класификацију језика онда, кад се ни 100 речи не зна честито: то емо односно српског језика ставили ову АЕ

2. Да се из 1. разреда избаци давање.

појма о именицама.

11. разред:

Одавно је већ даказано да нема ни једнога разлога што се у основној школи изучава, стари завет. Причати о стварању света, о првим људима, о потопу, о изабраницима божијим — тако је безкорисно, теретно и сувопарно деци, да је немогуће у неколико реда описати. — Ми нисмо ради да ваздав дајемо овде разлоге са којим смо ставили оваху примедбу:

8. Да се из [. разреда избаци све из старог завета, а место тога да се узме све о Исусу Христу сем његове науке. Сем тога

' вање места и околине (поље,

да се у овом разреду узме „Крсни знак“ „Оче наш“ на славенском језику..

Одноено српског језика ставили смо примелбу :

4. Да се у 11. разреду да само појам о именицама и гласовима.

Мнење је неких учитеља било да се класификација јездка са свим избаци и из Ц. разреда. Разлози су за то били ови: Што деца владају малим бројем речи; што је класификација реча у ошште тешка; што се све то лабаво пређе, а у старијим разредима — као „познато“ — доста занемари; што деца, услед дугог мувања око тога шта је то „именица,“ а шта „глагол,“ изгубе ин саму вољу на такве ствари;ит.л. Но већина учитеља била је тога мнења, да се „именице“ и „глаголи“ могу у П. разреду добро упознати.

Ради вежбања у говору а и ради самога памћења стављена је примедба: |

5. Да се у ЈП. разреду узму одабране приче.

Из овогодишњих предавања опазили су учитељи, односно учитељице, да са рађањем сунца у разна годишња времена иде врло тешко. Па не само да иде врло тешко, него је и немогуће о томе дати правилнога појма. С тога је стављена примедба :

б. Да се у 11. разреду избаци рађање и“ залажење сунца у разна годишња времена.“ Из земљописа да се узме: познашума, пљанина, брдо, река, извор, и Т. Д.)

1 Изгледа, да су дотични наставници то објаш-

њавали астрономски, с узроцима варирања, издажења п залажења сунчевог. То је дабогме тешко,

| и пре извесних ствари из математичког земљописа

не иде никако. Но ми мислимо да се у програму то и не мисли. У програму се мисли: да се посматра како сунце не излази и не залази у једно исто време увек, и како варира. Свако објашњење астрономско : откуд то, и зашто, нема никака, смисла.

Уред.

(СВРШИЋЕ СЕ).