Učitelj

430

Маи

Ситнице.

„Природне науке за. народ и школу“, од А. Бернштајна. Ово је дело у нас почео да преводи г. Бож. Савић из Шапца. По подели његовој оно ће у нас изићи у 20 свезака, свака по динар. Скупљачи добијају на 6 једну, на 10 две, а на 20 четири. Дело заслужује сваку хвалу, а судећи по овој првој свесци, чини нам се, даће и превод бити добар. Оно обувата сву 06ласт природни наука и обрађује их што занимљивије може. Нама, у којих су природне науке још тако мало ушле у масу, ово је дело добродошло. Сваки који нема и није имао прилике у школи да се позна мало боље с њима, може се лепо користити овом књигом. Ми дакле поздрављамо овај превод и желимо да он дође до краја.

Брзина ластинога лета. Ласта, прелети у сату 140 километра, или за секунду једну 88 метара. По томе она, лети два пут брже од најбржега железничкога влака.

У Петрограду, у школско-хигијенском одељењу педагошког музеја, склопио се круг људи, понајвише родитеља, који се купе ради узајамног измењивања мисли поводом чињеница примећених у животу своје беде. Не имајући довољно помоћа од стране школе, родитељи су ту прибегли узајамној потпори. Навешћемо овде речи Кантереве о том кругу из педагошког зборника Васпитанге

и обученље (прва, свеска).

„У њему просто, без сваке официјалности саопштавају родитељи шта су приметили у развитку своје деце; читају се, попуњавају се и претресају се дневннци оних родитеља, којима није тешко било

Сољаном Јороску при

да запишу она Факта што су их приметили у детињем животу у времену између састанака круга; каткад се ни теоретично говори о психологији детета; чланови круса уповнавају се с књигама, које су изаде у тој струци знања. Свакл члан даје свој прилог према сили својој. Имајући међу својим члановима неколико доктора, а располажући средствима школско-хигијенског одељења педагошког музеја, круг

намерава да обрати озбиљну пажњу на

Детињу хигијену и да претреса питања, пра= вилног физичког васпитања детињега,“

У тај круг примају се и лица, која не могу лично да долазе на састанке. Претресање питања која ће ставити овај круг и одзиве чланова па писмено слошштене Факте износиће се на опите знање посредством педагошког органа, који ће друштво

покренути.

„Знање главних аката, из историје развитка детињега посве је пуждан услов за детиње правилно васпитање. Зар се може на пр. у шкоди дете или девојчица добро упућивати, кад им се не зна ранија. историја њиховог умног развитка 2 Зар се може да одгаја карактер, морално чуство, кад се не зна шта је раније учињено у том одношају, какве ди је преврате дете претурило 2 Како ће да се дечку или девојчици избере занат, посебно занимање, кад нико није пазио на њихов лични укуср Зар ће једино бити меродавна корисност занатар У ошште човек, чија историја, развитка није позната ни у главним цртама ни њему самом, ви његовим редитеЉима, то је таман човек и себихм својим родитељима ; он је неопредељено икс, из кога бог зна, шта ће да изађе. Посматрање и дневници прогоне овај мрак и осветљавају личност,“

о –— био фи | «је =