Učitelj

_ 58

ПРЕТПЛАТНИ ПОЗИВ - НА ДЕЛО „0 НАРОДНОСТИ У ОПШТЕМ ВАСПИТАЊУ.“

Познато нам је свима, да је код нас од неког времена у велико завладала, тако рећи нека манија за туђинштином. Ово се највише види у нашој просвети. Што се шаљу наши младићи у стране државе, поради изучавања разних наука, о томе се нема шта рећи; јер је то добро и корисно, почем ми немамо у нашој земљи виших завода за разне науке. Но што ти млади људи, као и они, који се нарочито шаљу не поради изучавања каквих наука, но поради изучавања туђинских система васпитања, — кад се од туда по_ врате, настану свим силама, да те туђинске системе у наше школе унесу и уведу. О томе имамо много да говоримо, и не само да кажемо, носи да доважемо, да је то сасвим погрешно и неупутно; по томе, што се никаква туинска система васпитања, па ма она била најизврснија, никако не може код другог народа утврдити. То ли она трула и болесна система, коју су сами они чија је, као такву карактерисали, и гледају да је се и они сами што пре отресу и курталишу; и коју баш ми тако рећи жмурећки трчимо да је обема, рукама у наше школе унесемо и уведемо. А то ништа друго не значи, но да у силу Бога хоћемо туђу отровну болест у наш народни здрави организам да унесемо, па доцније да га лечимо, пошто изнемогне и малакше. Усљед тога,

сам по чувеном руском педатогу Константину Ушинском, написао дело под горњим насловом, у коме се против те маније за туђинштинам у народном васпитању устаје и говори. Сем пространог приступа ои је његова, ово

Део 1.

Општи исторички основи европског васпитања.

Део П.

Карактерне црте ђерманског општег васпитања.

Део 11.

Ошите васпитање у Енглеској.

Део ТУ.

Опшпте васпитање у Француској и две три речи о Методи Жакото.

Део У.

Опште образовање у Северо-Американским Савезним државама.