Učitelj

дове. Ко хоће да ради и ко је способан за рад, тај ће, нема сумње, наћи свакад кориснога рада. 'Тако је и са онима, који буду вољни да својим радом помогну реданцији „Учитеља“. И они ће умети да одаберу и да ураде посао, који ће школи и њеним раднидима или бити од Фактичке користи, или ће им дати који час слатке забаве у мучноме и тешкоме послу.

На другоме месту узалуд ће бити И заузимање Главног одбора око доброг уређивања листа, и помоћ у радовима, које би поједини пријатељи школини указивали. листу, ако се не нађе пријатеља, који бе лист потпомагати материјално. Ми ово помињемо нарочито с тога, што „Учитељ“, као самосталан орган „учитељског удруњења“ нема никакве друге помоћи, осем једине претплате. Ано третпла-Бивање не буде тачно ч уредно; ако поједини пријатељи листа не буду енергични и заџзимљиви у скупљању претплате; ако наставници у Србији, па ши вањ Орбије, не увиде потребу оважог једног школског листа; ако се они не заузму код школскиг општина и поједини приватних лица, да се на лист претплате и материјално га потпомогну ; ако се они буду утрављаљи по староме правилу: како је било до сада, нека буде и од сада, — онда сви трудови, сва добра/ воља, сва заузимљивост за опстанак и њапредак листа, остаје само добра жеља и ништа више. Међу тим до испуњења добре жеље, до њеног привођења у дело, увек треба, доста рада, доста труда, стрпљења и времена. Ко је год имао какву тугу на срцу или беду на врату, па је имао искренога друга или пријатеља

"свакад и не нашло лека.

да му се истужи и изјада, или да га упита за савет, томе је за цело одлакнула туга, или му је беду лакше било сносити. Тако је и са наставнидима основних школа. Они имају доста, тегоба у своме послу, имају доста непријатности у своме положају, па ће им бар одлакнути на срцу, ако имадну | орган преко кога ће све те тегобе и непријатности исказати, па макар се Ми се надамо, да ова напомена неће остати без утицаја на оне, који би требали да буду редовни читаоци „Учитељеви“ и да га материјално потпомогну. У осталом ми чинимо и чинићемо своје, а свакоме остављамо на вољу, да по својој памети и по своме нахођењу чини своје, али смо у напред уверени, не ласкајући себи, да ћемо онај задатак, који смо искључиво узели на се, извршивати тачно и савесно.

Може нас неко запитати: а какав ће бити од сада програм „Учитеља“ ' Хоће ли се мењати, или ће остати као и до сада На оваква питања било би нам по теже дати одговора. Можемо само толико рећи, да није сва срећа у детаљисаним програмима. Може се програм написати леп, да не може лешши бити, примамљив, сјајан, обидат и пун обећања и наде, али је. питање: има ли какве користи од таквога · програма, ако се он не буде вршио и ако се не могне извршити ' На против може се не износити никакав програм, а у листу се може давати таква садржина, која ће бити

"корисна читаоцима и која ће праведно

заступати све интересе школиног напретка, и онда ће тавва садржина

бити боља него најбољи и најдетаљнији |