Učitelj

106

ма. Ето каквих ревизора има наша основ. школа и данас. Па зар ће таква ревизија донети какве користи, и зар ће такав ревизор биги у стању, да правилно оцени напредак основне школе труд, рад и успех учитељев •!

Онај мали број, који приближно изврши свој посао и предложи неке измене и поправке од велике важности и животног питања школиног остаје заборављен, на њине се предлоге и мисли не обраћа пажња као год и на предлог за мапу Палестине за 1. и П. раз., те према томе и ти бољи радови не користе осн. школи.

И који год мисли да је у стању тако брзо и на доват, као што се данашњом ревизијом чини, оценити рад наставника, оценити тачно постигнути успех и путеве којим се до тога дошло, као и све друге прилике школине, тај се љуто вара, то су људи који себи уображавају велику моћи способност, али ако тако и у души мисле, онда су то велики грешници.

У неколико редака карактерисасмо стару школу, казасмо постанак ревизије, као ито шта је изазвало ту ревизију, карактерисасмо стару ревизију и рекосмо да она није допринела школи готово никакве користи, даље пређосмо на ревизију која и данас егзистира, и на првом месту видесмо да се чини хрђав избор и да због тога, није у стању оваква каква је да икакве користи школи допринесе.

Наш народ се служи једном изриком којом ми можемо да окарактеришемо ову ствар, вели се: уудри дете док није тикву разбило, а кад је разбије а га бити“. Зар се то не може пренети на нашу ревизију % Која је корист оној школи и оној младежи којој је случај нанео хрђава и неспособна учитеља. Што ће деци ревизор у Јуну месецу и рећи да је учитељ. хрђав, да децу није ничем научио — тиме није поможено ни школи ни деци ни учитељу.

У Србији је само једанпут — не знамо каквим поводом — била ревизија осн. школа онаква каква треба да буде и од које је имао многи наставник користи, то је било 1870. год. Наш педагог г. Стева Д, Поповић обишао је онда, колико нам се чини, већи број осн. школа. Је ли обилазио као послати изасланик или је ишао ради своје штудије о спреми и раду учитеља, не знамо, али знамо да је у школама где је био наређивао да учитељи раде овај или онај предмет са децом, а он је после ценио и одобравао или упућивао невештог учитеља, како ће у овом или оном предмету радити, недајући оцене. То је најправилнија и једина равизија, која би донела користи школи и учитељу.

Каква је корист нашој школи што сад један ревизор облети цео округ, он на школу има по 3 — 4 часа а на ђака једва по