Učitelj
Ако нижој основ. школи стоји у задатку да спрема ђаке и за. више школовање, — вишој, пак, основ. школи, искључиви је задатак: дати ученику опште образовање и спрему за грађански живот, по што се већ у напред знало, да резултати, које у том погледу даје нижа основна школа, не могу бити довољни.
Да бисмо могли проценити, колико виша основна школа одговара своме задатку, потребно нам је пре свега познати: њено уре-—. ђење с наставним материјалом, а за тим, прилике у којима сз она налази и креће.
О уређењу и наставном материјалу више основ. школе, не мислимо много говорити, јер је нама све то више или мање познато. Поменућу у кратко: да течај учења траје у њој две године; да се отвара по местима која испуне извесне погодбе (потребан број ђака и локал), и да, осем пољске привреде (практичне) и геометриских облика са цртањем, сви остали предмети, који су се изучавали у нижој основ. школи, у њој се настављају.
Оваква, каква је, наша виша основ. школа намењена је народу, тј. оној маси, која се даље не школује и која у њој мисли да задобије сва она потребна знања, која се даду згодно применити у грађанском животу. У колико она са оваквим наставним материјалом одговара потребама нашег народа, биће довољан доказ само. онај познати Факт: да је деведесет процената нашег народа пољо-' привредник, а тек једна десетина бави се другим радовима; паим од те десетине, ваљда више од девет десетина занима се трговином и занатима, а остатак пословима, за које је потребно стручно школско. образовање. У осталом, да виша основ. школа са оваким наставним материјалом промашава свој циљ, као и да је туђа установа незгодно пренета на наше земљиште, изнео је „етаљне и: јаке разлоге г. Каменац у поменутој својој расправи, који су читаоцима већ добро познати. У прилог овом тврђењу иде и та околност: што у целој нашој држави има на броју толико виших основ. школа, да се, слободно на прсте могу избројити.
После свега овога искршава питање: какве школе да подиг-. немо на место виших основ. школа, по што знање изнесено из ниже основ. школе нити је стално, нит довољно за наше грађанско друштво #
На то питање поуздано ће нам одговорити: сами живот наше народа и његово занимање.
Као што је наш народ у највећој мери пољопривредник, па. онда трговац и занатлија; то, на место виших основ. школа ваља. подизати: мале пољопривредне и трговачко-занатлиске школе.