Učitelj

422

стилу врло примамљиво, по разради непотпуно, тако да би се између готово сваког другог реда имало још нова два три реда нових мисли да дода. Држимо да нам за доказ најбоље служе саме чињенице, што смо их у току наше критике побројали, и, које смо били принуђени, сами да разјаснимо, да би нам појаве сна и снова биље још схватљивије и простије. А да ли смо у томе успели, то је ствар читаоца, да он каже...

Истина, узалуд ћете тражити по листовима, речене књиге што о халуцинацијијама, о фантазији у сновима, и многим другим пбихичким појавима, које смо ми изнели и разјаснили; истина, и непотпуност обраде види се; али, с друге стране, оно што је писац читаоцима изнео у књизи, основано је на научним актима, носи на себи печат истине, и ако је сиромашно. Искрено да признамо: ми смо и са овим задовољни; јер вредност коју књига има неспорна је, а тако исто и корисна поука од ње. С тога је сваком пријатељу књиге и науке најискреније препоручујемо; оп ће у њој наћи и забаве и поуке, пошто је стил врло примамљив. С друге стране надамо се да ће г. писац скоро притећи у помоћ нашој и онако јадгој психолошкој литератури, са каквим новим прилогом, па макар исто тако непотпуним. Натп народ лепо вели: удрно по зрно погача, камен на камен палача“, па тако је и овде. И само оваковим радом, лржимо, моћи ће се пребродити све незгоде, изгладити сви недостатци, што сметају развићу ове гране науке код нас,

Рекосмо ; а читаоци нека суде, да ли је све основано или није. Држимо, да смо учинили што смо требали, јер смо учинили, колико смо могли...

Јена, Марта 1889. М.

Ко греши. Сматрајући пажљивост ученика за време предавања као један од најглавнијих услова за успех, ја сам у последњем

броју «Учитеља“ за прошлу годину штампао и један свој чланак о

томе: како се ствара и одржава пажљивост код ученика за време предавања. Између осталога у томе чланку напоменуо сам још и то: да | зреше сви они, који мисле да се пажљивост може и дисциплином створити и одржати. То моје тврђење и веровање дало је повода моме другу г. Ђорђу С. Којићу, да напише и расправу о томе: како да де одржи ред и пажљивост при предавању, а ту своју расправу штампао је у Фебруарској свесци „Учитеља« од ове године, у намери, као што сам вели, да и практично објасни питање о пажљи-