Učitelj

407

на њега — народ — навалили са свију страна, да га утамане, и притискиваху га као куга. Хтео је да тими на даље, задржи као своје избавитеље људе, који су га и дотле бранили и чували, и најпосле хтео је да и друге заинтересује, да управо умоли, да му буду на помоћи, управо да бране праведну ствар, а куда ћете опет лепшег и бољег поља за једног, јунака, по што је брањење праведне ствари од угњетача, па ма који то били, и ма како се они звали. .

Као што смо видели наш је народ препевао у пеомама целу своју историју, која је пуна дивних примера, родољубља пожртвовања за опште добро и напредак целог народа. ;

У њима су као што смо видели опевани сви узор примери појединаца, који су се ма којом врлином одликовали, У њима је даље опеван цео наш породичан живот.

Све су дакле опеване красне врлине и особине нашег народа, које одликују наш народ од других народа, и праве му место међу народима који данас заузимају прво место у културном свету.

Па кад овако велику важност имају красне наше народне песме, онда на првом месту, наша школа мора, помоћу њих да васпита и образује своју омладину у духу народних врлина. Јер тако васпитавајући нашу омладину да воле и поштују све оно, што и народ воле и поштује, усадићемо им у њихова млађана срца уједно и љубав. према свима тим врлинама, па дакле и према свом народу, који је те врлине и однеговао.

Народне су песме једно од најмоћнијих средстава за народно васпитање, јер се у њима буди народни понос и родољубље према својој отаџбини и народу а то и треба да буде циљ нашег народног васпитања.

У народним је песмама сила и снага и њима васпитајвамо своју омладину. .

1890 — „Београд.

Дим. Ј. Соколовић

Ра = У