Učitelj

486

искључиво мивистарство са заксподаввим телох, и учитељску школу са њеним питомцима,

Да ли на овоме врло важном послу треба да поради и удружено учитељство ! Сада нам се намеће питање:

«Учитељско удружење /» које се пре 9 година истакло на својој застави: «Ширење и унапређење осповне наставе у нас,» дужно је да поради, да се то укрштавање интереса европских држава у нашој отаџбини полако, али стално системски сузбија, полако да радимо, јер је тад сигурвији успех, стално, јер се пре долази до сврхе; системски, јер не може ништа да изостане. На, томе је удружено учитељство и до сада радило. За то нема прекора на учитељству. Ну ја сам сматрао за дужност, да пред сакуљено учитељство из свију крајева наше отаџбине изнесем, овом приликом, и тог прикривеног, али моћног кривца, који смета напредовању основне наставе, па нека се и њему упише у грех онолико колико то заслужује, нека се ио њему води брига, као и о осталим кривцима, кад год је реч о напредовању наше основне школе.

«Учитељско удружење» кад ради и на овом послу, кад се налази свагда као стражар на бранчку народне просвете и благостања; кад у томе види не само спас своје народности, но и напредак њен — неће никада промашити своју цељ; свагда ће стајати на пристојној одбрани, јер га и узвишена сврха његова зове на тај посао. Народ који има тако спремне наставнике, и за овај посао има и будућност; има свију услова, који му дају моћ на културни живот. Зар има већег идеала за којим треба да тежи учитељ! Зар се култура не налази поглавито у просвети; и зар је има тамо где нема просвете: Па кад смо ми први раденици на овоме пољу, · зар сме неко да каже, да мрзи свој посао, да не мари да дође на збор ради договора, и на скупштину, те да пружи прст на она бодна места, која тиште основну школу, и да каже пута и начина, како да се излече и