Učitelj

600

противу зла, а у исто време и увек енергична побуда за добро. Душа није створена за одмор. она ради у једвом или другом правцу. и то непрестано ради. што чини да ми, ангаживани једном за извесан правац, идемо без престанка и не стојимо никада на једном месту.

Није ли, дакле, очевидно, да се човек, образујући се, моралише, и да васпитање које га образује ради у

исто време и за породицу и за друштво; Образујући ин-

дивиду, оно образује оца породице и грађанина; јер у истоме је политички прогрес толико исто ангажован колико и економски и морални прогрес. Овде је згодна прилика да се каже како бирач треба да буде просвећен

Вашингтон вели;

«У колико више облик владавине даје могућности јавном мнењу у толико је сигурније да ће мнење бити способније да решава у испитивању предмета Настава,

која је на другом месту нужна, овде је предмет 04.

преке потребе.» | Други Американац, епископ Фразер, писаше 1859. год. у своме извештају о јавној настави. «Необразованим народом може се управљати; али образован народ у стању је да сам собом управља.» На тај начин последице васпитања прелаве преко индивидуе и садашњег времена. Нема педагошког система који више или мање не води рачуна о будућности. Услед тога је Кант рекао : “ «Привцип вештине васпитања који не треба никако да губе из вида људи што стварају планове по овом предмету, састоји се у томе, да се деца не васпитају за, садашње стање рода људског, већ у колико је могуће за будуће боље стање; а то значи да се у васпитању треба управљати по идеји човечанства и по његовом целокупном опредељењу.» Идеја о прогресу је главна идеја о васпитању, пошто је она главна идеја живота. Научна доктрина, у