Učitelj
607
да уради и то би урадио како ваља. А овако, учитељ се узда у децу, деца у лажу и успех превари учитељево надање.
Но и ово, довде речено, није толико штетно по успех и учитеља , колико је штетно с те стране, што се домаћим задацима деци не даје времена да се од школског рада одмор, разведре и приберу, те да после лакше примају и памте нактаву у школи. А позната је ствар да се деца лако заморе. То је сваки могао прис метити. Чим час траје дуже од "А или 1 сата, деца већ постану расе“ јана и теже памте. За то им се и даје одмор Међу тим, кад се деци дају домаћи задаци, често и одвише, као што се данас често чини, онда се деца јот добро не одморе од школ. рада " рада задатака, а већ куца школско звоно. И ђак полази у школу неодморен, неразведрен. И учитељ се после чуди, зашто су деца расејана, немирна и за што не пазе и памте. Поред осталога, овде лежи главни узрок ономе, што се по неко сатре радећи у школи, па му је успех опет слаб. Он уђе у школу пре времена, задржи се и дуже но што треба, па и на одмор не пушта, него се све само учи и учим — опет од све те муке мало вајде. Мучи, дакле, и себе и децу без нужде и користи,
Кад свему овоме додате оно грдно секирање. које учитељ мора имати после домаћих задатака, онда не знам каквих има. још равлога за те домаће задатке, нарочите толике домаће задатке килико их данас имаг А који је тај учитељ, коме бата сви ђаца израде све задатке Једни нису хтели, други нису умели, трећи нису могли, кад поглелате, оно — само неколико њих израдили како ваља а остало треба сад карати, казнити и љутити се.
— Али не може у школи да се сврши све, ако деца и сама. код куће по мало не уче, рећиће ко. — Оно јест, кад би се по: мало домаћих задатака давало, па да човек и не потрже ту ствар али колико је школа где се даје да деца по мало и код куће науче и израде, а колико их је, где се по много задаје и тражи од деце ван школ. часова; А то чини те деца постану немарљива, аљкава, неуредна и лажљива, постану равнодушна према школа
а учењу, па и омрзну школу. Нису ретки примери да ђак побегне. од школе, направи се болестан итд. само за то што није задатке: израдио. И то се може поновити више пута, докле од доСрог детета, не постане лажов, скитница и варалица. А ко га је отерао у то зло 2 — Школа и њени домаћи задаци највише. Досади леци она, тако звана, саморадња код куће. У школи учитељ пази, довија се те предавања и рад удешава, да има интереса, да је занимљиво за децу; а код куће тога нема, већ се дете оставља књизи и артији; само, и то да само ради онако, као што је већ у школи рађено и