Učitelj

610

по неки предмст -забатали једино за то, што се учитељи уздају у домаће задатке.!)

Т. Да се домаћим задацима деца само муче, а учитељ секира једи и вечито расправља кривице, кара и казни. |

__И сад, кад се метне на теразије онб мало вајдице од домаћих

задатака с једне стране, а с друге стране кал се метне штета, од њих, онда је јасно која страна претеже.

— А шта ће радити деца после школских часова2 питаће ко У чему да проводе време ван школских часова

Умесна питања, али одговор, на њих. није тежак. — Познато је да беспосличење и доколица кваре мале и велике, а рад најббдље. васпитава. И ја не велим да деца ван школских часова треба, да беспосличе. Не. Него да имају нешто слободног времена на забаву и игру, а остало време нака се проведе раду, који треба кућа да да. Докле су деца у школи, школа нека им даје рада и забаве; докле | су пак код куће — кућа нека им да рада и забаве,

Кад би школе биле интернатп, онда би све време могло при= падати школи; али чим деца морају да проводе много више сати код куће него у школи, онда се не може зактевати да све време. и сви сати преко дана припадају школи и школском послу. |

Школа и кућа треба да помажу једна другу у васпитању и образовању деце, али данас оне једна другој више сметају него што помажу. Мати н. пр. каже детету да донесе воде, оно вели: амам да учим; кад дође у школу, учитељ га пита, што ниси научио; а дете одговара: носио сам воду. Или, питају родитељи дете: што си тако доцкан дошао из школе што тако рано идеш% где | си до сад биог — дете одговара: морам у школу, казао нам господин тако; или: до сад смо били у школи, или: био сам код тог и тог друга па смо учили то и го. А међу тим можда је за то време дете тумарало по сокацима, беспосличило или сем неваљал ству учило. Није ли то онда једна збрка у којој се не зна кад дете

5) На пр. у многим школама прописи се пишу само или већином код куће и преко године: напише се рпа хартије, а рукопис је све гори. Имао сам прилике видети два учитеља !. раз, у једном истом месту, Од. којих је један терао децу да сваки дан вапишу код куће по | или 2 прописа, а други је писање узпмао само у школи од 3—4 пута недељно. И први је на испиту имао гомилу исписане артије, а лепоте и правилности у писању није било ни мало, док други није имао ни '/, исписаних прописа, колико први али су му ђаци писали много правилније и лепше. • ; -