Učitelj

ШКОЛА У ЈАСНОЈ ПОЉАНИ 643

реса јавља се услед познавања сувремене историје, по некад и услед учешћа, у њој, услед политичког интереса, политичких мишљења, спорова, читања новина, зато је увек природније почети предавања из историје од садашњости, Ја сам још летос правио ове опите у нашој школи, записао сам их, и овде ћу изнети један између многих !

Први час историје.

Имао сам намеру, да на првоме часу објасним чиме се Русија. разли– кује од осталих земаља, да покажем њене границе, карактеристику државног уређења, да кажем ко влада у њој данас, и како је и кад данашњи император дошао на престо.

Учитељ. Где ми живимо; у којој земљи 2

Један ученик. У Јасној Пољани.

Други ученик. У пољу.

Учитељ. Не, у којој је земљи и Јасна Пољана и тулска губернија 2

Ученик. Тулска губернија је три часа далеко одавде; где је онаг Губернија је губернија.

Учитељ. Не. То је губернијски град, а губернија је друго. Но, каква је земља >

Помоћу питања о томе, у којој је земљи живео један ученицима познати Немац, и о томе, што ако се иде све на једну страну, куда ће се отићи, ученици су наведени на одговор, да они живе у Русији. Неки рекоше, ако пођемо ове напред, на једну страну, нећемо отићи нигде. Други рекоше, да ћемо отићи на крај света.

Учитељ (понављајући учеников одговор). Ти си рекао, да ћемо отићи у друге земље; кад ће се сврпшти Русија, а почети друге земље

Ученик. Кад сретнемо Немце.

Учитељ. Зар ако ти у Тули сретнеш Густава Ивановића и Карла Федоровића (наше учитеље), зар ћеш рећи да су почели живети Немци, и да је то друга земља 2

Ученик. Није, него кад сами Немци буду живели.

Учитељ. Не, и у Русији има таквих земаља, у којима су сами Немци. Ето, Иван Томић је отуда, — а земља је опет Русија. Зашто је то тако;

(Ћутањеј.

Учитељ. Зато што они један исти закон с Русима заједно слушају.

Ученик. Како један закон2 — Немци не иду у нашу цркву и једу мрено. |

Учитељ. Није тај закон, већ једнога цара слушају.

Ученик. (скептик, Семка). Чудновато!... Зашто су они другога закона, а нашега цара слушају %

Учитељ увиђа потребу да објасни шта је то закон, и пита, шта значи: слушати закон, бити под једним законом 2