Učitelj
ШКОЛА У ЈАСНОЈ ПОЉАНИ 645
Опет узимамо у помоћ цртеже, планове и карте. Јавља се потреба, да се ученици упознају са размером („маштаб“ј. Учитељ предлаже да се нацрта план сеоски, који је подељен улицом. Почињемо цртати кредом по црној табли, но не може да стане цело село, пошто је узет велики размер. Обришемо и почнемо изнова цртати на малој каменој таблици. Размер, план и границе мало по мало разумевају се. Учитељ понавља све што је рекао, — пита: шта је Русија и где јој је крај 2
Ученик. Земља у којој ми живимо и у којој живе Немци и Татари.
Други ученик. Земља, која је под руским царем.
Учитељ. Где јој је крај
Девојчица. Тамо, где нехристи Немци почињу живети.
Учитељ. Немци нису нехристи. И Немци верују у Христа као и ми. (Објашњење религије и религијских секта).
Ученик (брзо, радујући се што се сетио). У Русији су закони : ко убије њега затворе у тамницу, и још свакога народа има: духовници, војници, племићи,
Семка. Ко храни војнике;
Учитељ. Цар. Али се новац купи од свакога, јер они служе за све.
Учитељ објашњава шта је то благајна и тражи од ученика да му понове све што је речено о границама.
Лекција се продужила два часа; учитељ је уверен да су ученици запамтили много од онога што им је казивано, а тако исто се држе и остали часови, али се најпосле и он увери, да овај начин предавања није био добар и да је све, што год је радио, била права бесмислица.
Ја сам и нехотице упао у свакидашњу погрешку сократичког метода, који је у немачком Апзћацпевитегујећ!-у постао право грдило. У мојим лекцијама ја нисам давао ученицима никакве нове појмове, као што сам ја мислио, већ сам својим моралним утицајем приморао децу да одговарају онако, како ја хоћу. Русија, руски остаде опет нешто наше непознато, нешто што је распрострто, али неодређено. Закон остаде неразумљива реч. Шест месеци сам радио на овоме предмету и најпре бејах задовољан својим радом. Они, којима сам причао о томе своме раду, говораху да је то веома добро и интересантно; но после три недеље, за које време нисам могао радити у школи, покушах да продужим започети посао и том приликом уверих се, да је сав мој рад био будалаштина и самообмана. Ни један ученик ми није умео казати, шта је то граница, шта је то Русија, шта је то закон и које су границе крапивенског среза; све што год су били научили — заборавили су, а на питања су одговарали као и пре учења. Уверих се да сам погрешио, само нисам могао разрешити то: да ли се ова моја погрешка састоји у избору рђавог начина за предавање, или у самој суштини предмета: може бити и да нема никакве могућности, до извеснога доба општег развића и без помоћи новина и путовања, да се код детета изазове историјски и географски интерес; можда ће се наћи