Učitelj

сл “>

ДРЖАВА И учитељи

У школама, у којима раде учитељи, који не само да признају важност и потребу гимнастике у основној школи, познавајуђи неколико цитата и фраза, но који знају потпуно значај тога предмета и с вољом га уносе у своју школу и одморак је дечји друкчији. Тада пе чујете вреву и страшну ларму. Чујете само разговор и договор с редом. Видите неколико гомилица деце и свака се занима или игром у колу, или с лоптом, или другим којим средством за игру. И њима је одмор мио, јер га проводе у шали и игри. Суседима не смета јер пема пометње и вреве. И учитељ је задовољан, јер му нико пе долази на тужбу, да му је тај и тај искаљао капу, овај опсовао, онај разбио нос и т. А.

И учитељи за ово нису једини криви. Родитељи не навикавају своју децу до седме године на разна занимања пи игре. Деца су до седме године разуздана и пуста и већина не зна, јер пије навикнута ни на какав ред, на пристојност. Она су до седме године сама и на улици, и у башти и на утрини. Деца нам долазе у школу као неки мали господари, који не умеју да слушају. И тако спремну и упућену децу у школу мора учитељ да васпитава по дужности свога позива. Мора дуго да децу најпре одвикава, па тек после тога да их васпитава! У другим земљама, које воде рачуна и о домаћем васпитању, држава није остала без свога утицаја. Тамо не можете наћи по улицама. да, по све дневно по неколико гомилица деце, и пре и после школског времена, као и празницима, трче од рогља до рогља са батинама у руци. Тамо не можете наћи случај да је гостионичар, трговац или занаџија принуђен да таке гомилице беспослене деце терају испред радња поливајући их водом, или да их јуре батипама. Тамо полиција врши и ту дужност: пази на ред и одржава га.

Чл. 58 закона о основним школама признато је учитељско веће, као и старешине учитељ — управитељ. У чл. 59 и 60 казате су дужности и већа и управитеља. Сва су ова законска наређења на своме месту, нужна и потребна, за напредак како паставе тако и за лично усавршавање учитеља — чланова већа. Свега овога има и у закону о основним школама у краљевини чешкој. Али извођење ових наређења тако се разликује од истих у Чешкој, да се слободно може рећи, да су ово за нас само наређења, али да се иста пе извршују ни у миниатури, како је то замишљао законописац и законодавац, и какав је смисао и дух самих тих наређења. Ево доказа. Код нас ретко је која школа са својим управитељем и већем од 5, !0 и 15 паставника и наставница, а да редовно сваког месеца. а по потреби