Učitelj

ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ

191

нијим местима, ваља о томе промислити, јер је за нас ово тако исто главно као и оно прво.

Да би се истински и брзо дала помоћ основним школама у рукама је државе. Она држи и погачу и нож. И боље је да пружа погачу но нож. За нас је овакав надзор доиста не само примитивна и прелазна мера, но нож, који убија наставу и њен напредак, као и вољу за рад. А без воље нема, рада.

Данашња, ревизија кошта државу до 16.000 дин. за месец дана: и сва законска наређења, која доиста теже и воде напретку само су шара у закону, и ништа више. Ово смо у овоме чланку и доказали. Да тако важна наређења законска не буду само шара, но оно што је замислио законописац и што хоће и мора да има сам дух основне школе, дужност је државе у првом реду да на томе поради без умора и зазора. Порадиће и извршиће тако важан и деликатан посао само тако ако има бар 20 сталних надзорника, који ће коштати највише до 60.000 дин. Зар више вреди за државу, за државни општи напредак четири пута мања сума, која се троши годишње, а без икаквих последица по напредак наставе и учитеља, од суме четири пута веће. која се троши, али се јасно и убедљиво виде сваке године напреци на пољу наставе основне школе! Да ли ће онда имати когод толико факата о неизвршењу појединих важних законских наређења, као што то данас сваки има: Да ли ће онда бити могућно, да се за многе ствари криви државна просветна власт у првом реду, по том наставници ' Завршујући овај чланак, велимо: У државним је рукама будућност ове земље. У вашим су рукама оба точка: и точак, који креће у напредан, и точак, који напредак зауставља, кочи га, а тиме се одржава. застој у држави. Тешко народу, кога време прође; онда нема, услова за живот, као народ; онда мора да. пусти напредније од себе. За оваке последице пада грех на држеавнике, по том на посленике. Историја је неумитна.

Све што рекох, не рекох из пакости или дрскости. Рекох из искуства, које броји седамнаест година. И кога осудих, не осудих га. да задовољим себе, но што сама логика ствари захтева. И ако је ко крив, крива је логика, крива, је истина, ако то може и да буде на овоме свету. А рекох све ово из жеље и добре воље да се на боље окрене.

Н. Р. Поповић учитељ.