Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

(ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ КЊИГА И листова.

Ваепитне казне и награде. Два питања, из области науке о васпитању, од Стев. М. Окановића. Београд 1892. Стр. 52. м. 89. Цена 0:50 дин.

У настави, као голема чињеница за образовање, јесте дисциплина, изражења ужим појмом као казна и награда. Па у колико казна постоји као негативно васпитно средство, у толико се с њоме барабари и награда као позитивно васпитно средство. Првом се спречавају или осуђују преступи ученички, а другом се побуђује воља за добар васпитни рад код ученика, тако, да је идеална доброта ученика циљ за оба васпитна поступка. Пошто су казна и награда најважнији васпитни путеви за морално образовање, а ово је један од најглавнијих васпитних циљева, треба да су васпитачи на чисто с тиме, шта је то казна а шта награда. Ништа лакше није но та два васпитна средства употребити у настави и примењивање њихово постало је, тако рећи, машинално у многим школама. А без сумње ће сви разумнији васпитачи бити за то, да овака употреба казне и награде руши целу наставну зграду, која се у детињој души зида, те у колико казна и награда изгледају мајушни Фактори у васпитању, у толико се њихова неразумна употреба свети на ученицима. Није овде тешка ствар — телесни бол од казне или наслада од награде, него овде је сва невоља у ономе моћноме утицају на срце и душу ученикову. Ударац не бије по месу него по осећањима; он не ствара бол у мишићима, него трајне измене у душевним расположењима; па и уживање при награди може да исквари и отупи здрава осећања и убије карактер. Неразумна казна у стању је да солисти у васпитаникову срцу све лепе зачетке љубави, поноса, искрености и милосрђа, а да на њиховој поравњеној основи подигне мрску освету и Фарисејску дволичност. Тако и награда може за навек убити осећања, саучешћа, једнакости и љубави другарске, а подићи сујету, презрење и омаловажавање. Као резултат свих неразумних употреба казне и награде јавља се у доцнијем дечачком и младићком добу један хаос од пакости и зави-

_сти, од понижавања и лисичлука ви се крећете у најшаренијем колу разноврсно васпитних карактера и слободно можете постати скептик о до-