Učitelj

Ш ЧИТА ВА ЊЕ 524

Тако се ради и код нових слова мн, џ, и т. Ова се слова комбинују са о и на овај начин изговарају слогови. Само треба пазити да се н, а, т као и други сугласици доцније не изговарају као полугласници. При отезању код ових слова, кад су напред у слогу, треба само тако наместити уста, као кад се тај глас изговара, па брже изговорити, јер се ови гласови сами за себе врло мало чују.

Код гласа а већ настају друге кобинације. Самогласник а са свима, напред поређаним сугласницима прави нове слогове и учитељ ће све те слогове писати на табли и шчитавати. Ти слогови могу бити: ан, ат, ап, ас, (ан је кафана, ап се вели за псето кад нешто ухвати, ас се виче свињама) или са, на, па, та.

Још једна врло интересантна комбинација може се извести на табли, кад се пређе неколико слова. Ево кака сам је ја изводио:

2. Шчитавање,

Написати на табли ове слогове:

ос со ас са са, со, он но ан на па, но, оп по ап па, па, по, то алт та та то, Устани, Глишо! — Читај оно што ја покажем! (Ја показујем реч

по реч редом. Глишо чита од један пут.)

Устани, Којо! — Читај ти оно, што ти ја покажем! — (Ја показујем реч по реч преко реда и Којо чита.) --

Нека устане Миле! (Ја покажем прутем со, па одмах са. Шта си прочитао %Х — Шта је то со-са2 — (То је име једне девојчице). Тим истим редом намештајући прут час на један час на други слог правим речи и питам за:

но-на, по-па, та-то, на-но, са-со, па-но, та-со, на-то, 6со-с0, но-но, по-по, то-по, на-на, са-са, па-па, та-та, та-са, са-та, па-са, ит.д. Ко може да чита још овако — Читај ти! (Ја опет показујем брзо слогове тако, да се од њих праве речиј. Устаните свиг — Читајте брзо што вам ја покажем! (Ја показујем слогове и правим речи, а сви ђаци читају.) Вежбајући тако ђаке код сваког новог самогласника, ми ћемо их навикнути на читање лаких слогова. Када су се у томе добро извежбали,

можемо им писати на табли мало теже слогове, по ономе реду, какав је био у „Новом Буквару“. М. Јов,

Ива вањ =