Učitelj
АСОЦИЈАЦИЈА ПРЕСТАВА 391
учврсти у дечјој души. По томе, изучавање географије асоцијацијом, која је већином основана на вези по месту, јесте пристојан рад за децу, као што је то казао Кант.
У. Логичка асоцијација.
18. У логичкој асоцијацији трагови се везују у нама по унутрашњој логичкој потреби: као узрок и последица, као цел и средство, као целина и неопходно њен део, као основ и закључак и т.д. Ми ову асоцијацију називамо логичком расудном, не зато, што не би у осталим асоцијацијама (по месту и времену и т. д. суделовао и расудак (ми смо видели да суделовање расутка т. ј. способности за сравњивање и различавање јесте потребно исто тако и за свако одређено осећање) но зато, што у логичким асоцијацијама преовлађује удео расутка (разума) над механизмом, састављајући главни основ, узрок и циљ асоцијације. Свака механичка асоцијација може се претворити у логичку, чим се само сазна неопходност логичке везе. Тако н пр. две појаве, које следују једна за другом н. пр. појава пролетње топлоте и појава траве, могу се с почетка везати' у чисту механичку асоцијацију по једновремености, а по том ову саму механичку асоцијацију ја могу преобратити у логичку, признавајући у једној појави узрок, а у другој последицу овог узрока.
19. При овом примећујемо, да је најбољи почетак учења, када се питањима преобраћају механичке асоцијације, које су већ готове у души детињој, у асоцијацију логичку. За ово ваља, само обратити пажњу деце на оне асоцијације, које су већ механички постале, уједно им ваља показати ону логичку везу међу оним појавама, које су већ везане у души једновременошћу, по месту, по сличности у једном делу ит. д Са свим оправдано вели Вајц «да нам већ сама природа даје много логичких асоцијација, везујући појаве као узрок и последицу». Ну та иста природа, не састављајући све појаве у односу једне спрам друге као узрок и последицу, често пута уведе нас у погрешке. Тако н. пр. налазећи после буре стрелице у песку и видећи, како се при ударцу грома укаже на небу светла стрела, како се дрва цепају, људи су саставили логичан али погрешан умни закључак о громовним стрелама. Такође често пута, посматрајући човек природу, узима узрок за последицу и обратно. На пр. примећујући да при ветру облаци бегају по небу, деца то бегање облака приписују као узрок ветру. Из овога је већ очевидно да логичка асоцијација не значи увек и истиниту, не-
26%