Učitelj

184 о ПУЧИЛИМА

преправљена по новој подели и мало проређена била би ваљано наставно "средство за земљопис и велика је погрешка, знто је замењена горњом.

Цртање појединих округа изводе ученици по прегледу с табле или мапе, на простој и пртаћој хартији плајвазом и ретко е неком бојом. Да се картографисање изводи по прегледу с пластичних мапа било би од важности за наставу и од интереса за децу.

У ТУ. разр. се употребљују мапе балканска полуострва од Карића или Никетића. Рађене су као и Марковићева без јасније поделе и доста. су утрпане а ограничене и земљама, које се не уче овде.

У последње време велики је број ових разреда добио и етнографске мапе Старе Србије пи Македоније, али само красе школе и без употребе су, а и рађене су више за ван школске потребе, имају при дну неке слике српских типова, ношње и манастира из тих крајева које могу послужити при настави.

Албуми и атласи каквих културних и националних слика нису никада уношени ни у Ш ни у ЈУ разред.

Картографисање је и овде натегнуто.

ТУ. Историја.

Ни српска у ТУ и Ш ни општа у У и У. разреду немају никаквих. слика за очигледну наставу и по кат кад могу бити употребљене при· ватне историске слике.

У. Рачун.

За сва + разреда рачун има ова учила:

1, метарске мере с мапож;

2, рачунаљке руске;

8, плочице за учење јединица 1, 11 и 11 реда;

4, дрвца за разломке.

Метарске мере и рачунаљке имају готово све школе, а мали број вамо плочице и дрвца.

Дрвца су четвртаста и дугачка 2 у разним облицима за показивање разломака кад се дрвца међу собом слажу и упоређују. Боље се разломци показују на стварима из живота, сечењем, ломљењем и цепањем, при чему се и види постајање разломака, док се код дрваца види само спајање. Плоче су изашле из употребе а метарске су мере саме стварне мере, те им се нема шта приговорити, сем тога, што се само мерење њима ретко врши, те деца не знају често, шта су му те цименте и ти

тегови. На мапи мет. мера нацртани су сем друтих и кубне и квадр. мет. мере.

Оставили смо да речемо коју о рачунаљци. Руска рачунаљка у нас не доноси користи, коју би требала да даје. Она је згодна само за вбрајање већих количина и раздвајање, а за поједине бројеве употре“ Ољује се онда, кад се извлаче шипке и бројеви на њима намештају. Она