Učitelj

ба Раш ње 295

не

ног детета, то, да би произвели снажне и трајне будуће утиске, остаје јој само једно треће срество: често понављање једнакиг утисака : јер ће само тиме успети, да се мало по мало добију дубоки и снажни утисци, а тиме и за душевни живот богата сфера престава.

Према овоме би се могла управити важна поука учитељима: да према замашном и узвишеном задатку њиховом, никад не верују, да су у настави довољно учинили, па ма и најбоље радили и бринули се. Многа деда једнога разреда често још немају никакве користи отуда. У сваком разреду већина је оних ученика којима требају многи душевни утисци, ако се отуда хоће да добије животна и корисна слика духа. А особито у нижим разредима, у којима је младалачки дух врло мало развијен и за примање новог знања тако мало способан, наставу ваља неуморним стрпљењем и издржљивошћу понављати, и увек се кретати у оном наставном кругу. на коме се доцнији будући напредак заснива. Досада, која се томе. нема сумње, способнијим ученицима доприноси, незнатна је према користи, која се на тај начин већој маси прибавља

Највећа је вештина учитељева, да се са свим удуби у душевни живот дечји и да довољно процени: у колико је наставни материјал основно примљен и асимилован, пили је он тек само површно схваћен. Због великог наставног материјала у школи, тешко је бити прави мајстор у овоме, пошто и најмањи број даровитих ученика својом несавладљивом тежњом и нехотице скреће пажњу учитељеву од других мање. способних па и слабијих ђака. Ревност и ваљаност даровитих ученика не треба да ослаби особито дидактичко старање учитељево и за слабе и мање даровите. Брзи успех је истина тада немогућ, а и сјајни резултати не могу се баш одма постићи; — па ипак подесном методом у основној школи може се бар поставити сигурна основа за чврсту, ситурну и еталну будућу грађу, и ако се она у њој опширније и разгранатије не може да обухвати. Стрплење и издржљивост, те две тешке врлине, потребне су учитељу не само у његовим васпитним, него још више у основним циљевима. С њима, у једноразредној основној школи учитељ често може да постигне боље резултате, него ли маса учитеља у вишеразредној школи, којима те врлине оскудевају. С поменутим врлинама, а природном нужношћу обавезан за ограничену масу научног материјала, учитељ ће дубоко дејствовати на пажњу ученика и на њихову еехватљивост поднешене наставе, а тиме и на корисно и многоструко душевно благо њихово. У једноразредној основној школи више се одржава, "сталан континуитет између учитеља и ученика, најсигурнији услов за успешно школско васпитање. Ту је само здрава клица, и она нас учи, да не смемо подцењивати и школе ниже организације, но шта више да се научимо, како се истина мало, али сталнога и коренитога научнога, градива може туна да добије.

Прави учитељ увек ваља да има на уму непрегледни обим људског знања и да се више обзире на Формално школовање духа у чему се