Učitelj

860 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

А = пе

Ну „Наставни програм“ је закон за учитеље, и пре би се могло замерити онима, који по том закону тачно не раде, но онима, који га се придржавају, те ништа из овога, предмета. не узимају у 1. р, чак ни за вежбања, ту говорењу, где би млоге: земљописне ствари биле врло згодан материјал за то.

11. разред.

По „Програму“ у овом разреду долази „Познавање места, ц. околине“.

Програмом се тражи: да ученици овога разреда, посматрају оно парче земљишта на коме живе, ни најближу околину, докле могу јасно чулима приметити _—- све то у свези и заједно са. свима појавама и предметима на томе земљишту; даље, да се веџбију да правилно мл по исказују тим посматрањем добијано знање, преставе, појмове мисли, и на послетку, да се веџбају у мишљењу, највише међусобним упоређивањем, сравњивањем, предмета које најпре посматрају

Све то — и посматрање и веџбање у лепом и правилном неказивању и сравњивање, и вежбање у мишљењу —- иде заједно и упоредо, и све су то састојци једне нераздвојне целине. Ни један тај састојак није мањи, нити је други који више важан; ни један није споредни, но сви су главни и равномерно важни, Слабљењем или изостављањем једнога од тих захтева, нестаје целине, и онда ова настава губи сваку важност.

Све је то самим програмом, так» одређено и јасно изрепено, а нарочито посматрање наглашено, да иоле спремном _Уучитељу не остаје никака двоумљења: шта му треба радити и шта он треба да да и да развије у својих ученика предавањем овога предмета.

Па, ипак, чудновато је, да многи наставници-це, просто. напросто, не знају циљ и задатак овога предмета, не знају зашто се, у којој намери овај предмет предаје, и шта треба, њиме да се ствара у ученика.

Да наведем за ово један пример из свог бележника

Испит је у школи, једнога од оних вредних учитеља, којима. _је школски посао и дужност највећа светиња на Земљи. То 1 једна кртица у своме послу. „Све што је знао и могао тај је човек урадио Али, ипак му је ради успех из овога предмета, као и млогих досадањих учитеља, па и оних, који ни у пола | Бо БеВНОвВА у своме, послу, овас оне. помилај већином на памет научених речи, и ништа више. И по питањима и по одговорима види ов, да он предаје овај предмет без икаква, циља и мете...“ 'Тако сам записао на самом ивпиту. После испита,