Učitelj

618 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

и предавању земљописа. Оволика несавесност не може се ничим _ни правдати ни оправдати. Јер, пре свега, кад се учитељ својски заузима за школу, веома се тешко и ретко може десити, да ошштина не набави и једну карту Краљевине Србије. И где то општина не хтедне, ту се већ мора малко повумњати у довољну заузимљивост учитељеву у његовој дужности. Друго, ако се, и поред највеће и најсавесније заузимљивости учитељеве деси, да општина то не учини, учитељ је дужан да карту Краљевине Србије, сам нацрта. МИ чим он ово не учини, знак је си-_ гуран, да он не врши своју дужност савесно. Јер карту с које ће прецртати, може учитељ позајмити из неке школе у својој околини, а материјала за тај посао ваљда ће дати општина или ће се смиловати какав добар грађанин из места. На послетку ено школекога дувара, па на њему, треба да ве нацрта карта. · Нанпомињем ово за то, што ми је један учитељ на оваку примедбу одговорио: „верујте, нисам се тога сећао, а могао сам.“

2) Пластичког престављања, прављења рељевних карата Србија, нема ни у једној школи.

8) Скоро у свима школама земљошисна карта, није срество _ но циљ звмљописне наставе Овако се изметнуло значење и употреба земљопиене карте највише с тога, што се у П. разреду не упознаје околина како треба, те ученици не науче читати таке карте, а у ЈП. раз нико и не покушава, да помоћу престављања околног земљишта -— пластички и цртама — најпре научи ученике да читају карту, па онда тек помоћу ње да упознају даље земљиште. Услед тога у нашим школама већином нити ученици Ш. р. уче управо Краљевину Србију, нити је науче, но уче и науче карту Србије п читање на њој написаних имена од географеких предмета. И онда нису ретки оваки одговори: „Зато је мања река при извору, што ве танком цртом црта“ и овоме слични.

4. Врло млоги не предају земљопис у вези с цртањем вемљишта о коме се учи, нити црта учитељ нити ученици. Али кад буде пред испит, млоги од оваквих учитеља-ца зададу ученицима, те ови, на двоје на троје, прецртају с карте поједине округе, наравно ништа не разумевајући шта раде. Ређе су школе у којима се ни то не уради. Али има их.

5) Понегде карта се врло мало употребљује, но ђаци уче из књиге, од речи до речи, о сваком округу. Тек узгред се по нешто покаже на карти, али ни то се не увеџба и не утврди, те ни најбољи ђак, који о свему говори без погрешке, не уме наћи често ни најважније ствари на карти. О оријентирању у простору, о знању. положаја поред географских предмета,