Učitelj

ФИЛОЗОФ ПЕДАГОГ ЛОК 668

свог етимко-песимистичког духа, те тражи помоћу педагогије да свето („живот је јад п патња“) победи и отклони; а ово да буде т. ј. да победи, то морају и дуг и тело да буду јаки, а по оној запа теџца 1а сопроте "запа (Јувенал: Одрав дух у здравом телу).

Као што се тело очвршћавањем (АЂћажипе), веџбањем и навиком јача, тако вели Лок — мора и дух да се вежба, да се пекуством јача и дотерује. А како се дух јача (по Локу!2 Напред смо споменули, да Лок дели преставе на просте пи сложене. Лок тражи прво прибављање тиг простим престава, а за тим ове ваља слагати. Сав овај рад треба да буде очигледношћу што је више могуће, а по споменутој изреци „МЉИ езе а јаеПесћи, дпод поп Јпегњ зецзи“.

Напред смо пто напоменули, како Лок побија урођ' ност идеја (престава). те је по том душа фФађша газа, или што велп он и, бео папир“. На оспову тога Лок извађа нужност образовања. Како образовање зависи од индивидуалности т. ј. способности појединаца, илак Лок не сумња, да "добро образовање не може постићи леп успех, кад само ради рационално т. ј. кад се негује тело ш душа образује, јер дух и тело морају хармонпрати. Хармонија душе и тела је смер (циљ) Локове педаљоћије.

Из свега овог се јасно види, даје Лок све своје Фплозофске „принципе сензуализма“ доводио у склад са педагошким радом, те је тим јасно показао органичку везу педагогије са Филовофијом ; јер је све психолошке и етичке принципе применио на педагогију, која, даклем, није ништа друго, него практична Филозофија, пошто су пепхологија и етика главни предмети филозофије, а у исти маг је пситологија сјество, а етика циљ шедаљошкоћ рада. .

А сада, да пређемо на Локову педагогију, која се дели у главном на два дела: Физично (телесно) образовање п пепхичко (душевно) обра„зовање. У

11. Физично образовање.

Лок правда и наглашава Физичко образовање са двојаког гледишта: са логичког гледишта, по коме се не да здрава душа замислити без здравог тела, и са искуства свог, кога је стекао као човек ин као лекар "Оба та гледишта еводи Локе у принцип, по коме се тело мора јачати -вежсбом п навиком. Према овом принципу Лок поставља пи правила, којих се ваља држати при очвршњивању тела.

1) Што чешће ваља бити на свежем џи отвореном зраку, јер се тиме деца привикавају на разне температуре и непогоде премена, а п тиме се спречавају пли се, ако их већ имаде, отклањају разне болести, које се пзроде у непрестаном пребивању у затвореним просторима. Ово правило Лок примењује за сву децу т.ј децу оба пола. Ово „оба пола“ нужно је нагласпти за то, што „Лок гимнастичким вежбама не спомиње женску деду због еслетике, каја бп се губила кад би жепске разне те„лесне вежбе практпковале.