Učitelj

374 УСПРАВНО ПИСАЊЕ У основној школи

светна управа с том новином не слаже. или је није пре-

поручила. Такав је данас дух времена. Њему се морају приклонити и радници на основној — народној школи.

Но, пренагљено усвајање новина, без претходне критичке оцене, не може се допустити из оних истих разлога, са којих се ни застој не одобрава. Више пута извесне новости нису за наше прилике, за наше навике и склоности. Често пута, оне потребују измена и допуна па да се код нас уведу. Задаћа спремног учитеља и разумног педагога своди се на то, да све новости, које до њега допиру, до-

бро проучи, критички оцени и на практици опроба, па ће тек онда моћи да приступи увођењу и препоруци.

Особито се овакав начин поступања препоручује учитељима у Србији, пошто је данас стање наше основне наставе доста неутешно; држава мало помаже да се учитељу пружи прилика за усвајање нових начина, не држе се јавна предавања, не уводе се никакви учитељски течајеви за време школског одмора, на којима би се учитељи могли усавршити у ручном раду, калемарству, или на којима би наши чувени педагози (којих у осталом мало има) износили пред народне учитеље најновије резултате до којих је педагошка практика дошла.

Ми смо и овде остављени самима себи. До нас допиру гласи из страног света, кроз ступце наших јавних гласила, или страних педагошких часописа, о новинама у основној настави. Морамо се сами постарати да се с њима упознамо, да их проучимо, да их на практици опробамо. То је нужно, ако желимо да идемо за духом времена, ако мислимо да задржимо добар глас и да тим путем сузбијемо рђаве гласове, који се од скора почели јављати о нашем угледу и нашој заузимљивости. Учитељство мора напред! Оно мора да освоји, да извојује бољу будућност своју и основне школе. Морамо бити увек као и до сада, опрезни чувари овога угледа и браниоци напретка школиног. Наш рад и