Učitelj

414 ПЕДАРОШКА писСМА

Додај свему овом и то, што се ми у послу свом моражо ослањати највише на педагогију и психологију, а обе те науке су младе и још довољно необрађене, додај то, па ћеш видети у каквој су заблуди они, који држе да су у послу наставничком и васпитачком већ постигли довољно знања и вештине. Од њих ће школа мало користи имати, а њих ће време сигурно прегазити. Јер, као год што усавршавање разних справа и машинерија и чињење разних проналазака није успех оних који мисле да су већ све постигли, тако и у послу наставничком и васпитачком неће чинити напретке и проналаске они, који држе да сусву мудрост и вештину већ посисали. Радници мислиоци, посматрачи и. испитивачи чине напретке и проналаске у свему, па и у послу наставничком и васпитачком.

Али, под речима „напретке и проналаске“ немој мислити да разумем само крупнија дела, која се обично "зову напретцима и проналасцима. Не, Него има безброј ситних напредака и проналазака од којих сваки учитељ, тако рећи, свакога дана по који може учинити. Н. пр. један учитељ свршио једно предавање, а види да су ученици слабо разумели и запамтили. Он размисли мало шта ли је узрок овоме, нађе узрок, — смисли да други пут исто предавање боље изведе и одиста постигне бољи успех. Другом учитељу ђак у нечем греши, он покуша да ђака одврати или поправи, па не иде; он поново размисли и нађе други начин који донесе жељени успех. Зар то нису напретци и проналасци које учитељ може чинити. Па напредак и проналашчић јеи оно кад ђак наопако одговори усљед рђавог питања учитељевог, а учитељ опази где је узрок томе и други. пут боље пита, те га ђаци боље разумеју и боље одго-

воре дају.“)

%) Учитељи, који више мисле о раду свом и који знају да нису безгрешни они ће овако тражити увроке и смишљати поправке, Они пак, који о себи мисле