Učitelj

676 КАКВЕ СУ ДАНАС НАШЕ ШКОЛСКЕ ЗГРАДЕ

Тако, по новим Правилима, где су станови ђачки у равници удаљени од школе 4 а у брдовитим крајевима 2 км., додаје се уза школу и стан за ђаке.

Главни прозори школски могу бити окренути и северозападу. Учитељев стан је према северној страни, ако је пол једним кровом са учионицом. Има 2 собе, кујну, полрум („и остале потребе,“ вели се у Правилима).

Школске су зграде од тврдог материјала, а само веома оскудне општине могу подизати школе од градива, које је ту у обичају.

Кубатура на ђака спуштена је на 2:8 до 3:2 метра, или на 0:75 квадр. метара, и с тога се дозвољава да у једној учионици може бити и до 80 ђака.

_ Друго је остало готово исто, као што је и било.

По досадашњим Правилима школска зграда са! учионицом и станом за учитеља вреди, по предрачуну, 16.740 дин. По новим Правилима вредела би таква иста зграда од 7.172 до 8.831 динар.

Овде пада у очи умањеча кубатура на ђака, кад вентилација није усавршена, уштеда на стану учитељевом, који може бити и северу окренут, и да липе школе може бити окренуто и северозападу, кад се зна, да је та страна на ударцу најјачих ветрова, и да с те стране нема довољно светлости.

Но, то је још само пројекат. Нама је дужност да независно од рада министарства изнесемо своја гледишта у питању о подизању школских зграда, и да чинимо што се може, те да се та начела сад или лопније приведу у дело. |

Многи мисле, да би држава требала да узмеу своје руке подизање школских зграда. Али, остварење те замисли скопчано је с великим тешкоћама. Пре свега државна средства не достижу за ту цељ, а уз то морала би држава створити читав низ извршних органа. Срез

па а у