Učitelj
ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 701
Ако дакле павање, гимнастика, ручни рад и лекције о стварима нису изрично споменути ни у програмима наставниим ни у прописима за испите, тим се ни на који начнн неће да каже, да су ти предмети искључени из школе Они чине дидактична оруђа, васпитна средства која ће сваки васпитач, ако је. достојан својега племенитога посла, употребљавати те да своје ученике спреми онако и онолико колико је у овим програмима показано као најмања мера која се има постићи. Али у упуствима која претходе овим програмима, ја сам се постарао показати важност и тачно одредити границе опширној и плодној области која стоји пред учитељем отворена његовој радљивости педагошкој те држим да је сваком учитељу јасно, да ће се моћи на њему истаћи као ваљан радник, ако се користи са успехом највећом слободом, која му је дата од стране владе. Ова ће зар слобода, уз коју иду и други знаци уважења, моћи све обавестити да народ познаје своје обавезе и колико може побољшати економски положај тако заслужне класе радника.
Отуда што је у програме и прописе испитне уведено само оно што је неопходно сваком ученику основне школе, била она мушка или женска, варошка или сеоска, биће, надам се, и друга једна последица не мање важна. Пошто су програми врло прости и пошто је учитељу остављено да им садржину развија или проштирује, не удаљујући се од главнога циља, ја сам учитељима ставио у дужност, да у почетку сваке године, израде подобан дидактички програм и постарао сам се о свима обзирима који ће овоме послу обезбедити озбиљан утицај.
Наше ће се школе, према минимуму знања која су дужне дати свима ученицима, одликовати поглавито јединством у раду али ће у исто време различна обележја према месним потребама, специјалним погодбама земаљске индустрије, другим речима према томе у каквој су средини.
Било би готово и некорисно давати свакој школи нарочиту физиономију, олакшавати ученицима тежину учења предмета који су ван домашаја њихових сила, да се нисам постарао био у и-
сто их време ослободити од прекомерних радова — а нарочито
писмених — које имају да раде код куће и да нисем смањио био часове у нижем течају тако, да се и у том погледу не излази ван границе у погледу пажње и рада дечијег које је сама природа утврдила. |
Постанак реформе допушта нам надати се, да ће од ње бити корисних резултата по отаџбину. Жеље свију добрих учитеља и