Učitelj

742 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

лица нису узела тај посао у своје руке, можда би катихизис с „вопросима“ и „отвјетима“ и данас царовао као у Чешкој.

: Рекох и да религију предају свештеници: по селима месни парох, по градовима нарочито катихета. Само онде, где свештеник не може предавати тај предмет (по селима, где је у једној парохији више школа, те попа не може свуда стићи“, ту предаје религију учитељ. Но у том случају учитељ има хонорар за то. Хонорор тај истина је мали (од недељног часа по 10 форината годишње), али је свакако и то боље него ништа, кад већ, у том случају, учитељ мора тај предмет предавати.

„Мене је нарочито интересовало, (а мислим да ће и читаоце интересовати) да ли је боље кад свештеник предаје религију у осн. школи. Питао сам о том учитеље чешке, а и сам сам дошао до извесног уверења. :

Неки учитељи веле: па боље је то. Они (свештеници) спремнији су у том предмету, па боље и предају. Други ли се опет жаљаху, како после свештениковог часа налазе гори ред код ученика. Катихета, дакле, невештији је у одржавању дисцицлине у школи. И овим учитељима није баш право што се у школу меша поп. Али већина држи да је то боље и да је учитељу лак“ -ше. Разуме се да је лакше, јер учитељу је посао смањен за који час сваке недеље. Али ја сам опет дошао до другог уверења, посећујући часове на којима су попови предавали.

И ако ови свештеници у својој богословији уче и педагогију и методику, па држи и практичка предавања у осн. школи опет, ја бих рекао, да се за рад у осн. школи не могу они ни равњати с учитељима, а камо ли да су од ових претежнији баш у том предмету из кога имају веће спреме од учитеља. Шта више, чини ми се, да њима баш та виша спрема и она, тако рећи, претерана ревност, смета да буду школи добри учитељи.

Ево примера, који ће то потврдити.

На једном часу у осн. шк. катихета предаваше о Јосифу у Мисиру. Кад дође на оно како је Јосиф био оклеветан, попа причаше како је фараонова жена наводила Јосифа на „нешто“ а то нешто он већ толико изближе објашњавање да, и ако о изрично казао, опет је расветлио да је жена хтела с Јосифом да проводи блуд. Шта ће деци толика и тшаква подробност; Моле

добар учитељ неби толико претерао у ревности, нити би деци баш све овако причао и објашњавао.

у Код другог катихете гледах како, после причања и пропитивања, дуго мучаше децу да запамте баш од речи до речи из-